Håller på och nåtar ett furugolv. Har köpt en batteridriven spruta så jobbet är ganska behagligt. Däremot blir det mycket slip efteråt. Jag fyller först springorna med massan och sedan använder jag en spackel för att släta ut strängen.

Tyvärr blir det ganska mycket kladd runt springorna som jag måste slipa bort. Eftersom jag redan slipat ned golvet känns det onödigt att behöva slipa ytterligare en del för att få bort kladdet från golvfogen.

Finns det andra sätt att applicera fogmassan utan att det kommer så mycket utanför? Kan man tex lägga strängen i springan men låta bli att dra med spackel efteråt? Jag tänker att det kanske går att skära bort det som sticker upp för att sedan slipa ned det sista. Eller finns det bättre spacklingstekniker? Nu drar jag ca 1 meter åt gången med spackeln så kladdet blir ca 5-10cm brett.

Om du orkar kan du ju tejpa och dra spackeln.. Sedan dra tejpen innan det torkat!

• Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Direktörpelle skrev:
Om du orkar kan du ju tejpa och dra spackeln.. Sedan dra tejpen innan det torkat!
Haha! Vilket sammanträffande. Gjorde precis det på ca en kvadratmeter innan jag läste ditt svar. Tror att det kan vara ett Eureka moment. Nu blev det betydligt mindre smet på närliggande bräda. Nu är det en mycket smalare strimma fog som inte kommer att kräva lite mycket slipning. Går åt en del tejp men spar å andra sidan på dyra Festool-slippapper.

Tack för tipset i alla fall!

• Gilla
Direktörpelle
  • Laddar…
När det gäller nåtning så är det ju något som båtbyggare pysslar en del med :). Och ett sätt är ju då som Direktörpelle säger att tejpa.

http://mahognyalva.blogspot.se/2010/04/natning-del1.html

Använder man en slipbar fog till nåtningen kan man istället välja att nåta innan man slipar hela golvet. Nackdelen med det är att fogen kommer bli i jämnhöjd med trägolvet. Vid användning av tejp finns det möjlighet att dra fogen med ett något rundat verktyg för att få den lite insjunken vilket jag tycker är snyggare.

Jag hade slipat golvet innan för jag hade tänkt och strunta i fog men sen bestämde vi ändå för att köra. Jag har inget emot att fogen hamnar i jämnläge med golvet. Nu har jag tejpat så att det bara blir en smal strimma fog utanför fogen då man strukit med spackeln. Det blir sedan lätt att slipa bort uppstickande fog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.