Hej!

Jag håller på att renovera lägenheten. Just nu ligger ett gammalt furu-golv i lägenheten som nu slipats och ska behandlas. Det ser ut såhär:
IMG_5810.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vill att golvet ska se ut enligt bilderna nedan men är osäker på vilken behandling jag ska använda:
c9ee3409a18af7b0d0733ff1939a034a.jpg
Skapa konto

0a29e1a987caf7711c8236b000c8f902.jpg
Skapa konto

Det är liksom mer grått (lite lite vitt) i tonen. Vad tror ni? Hur kan jag få det så?

Tack för hjälpen!

Tack så mkt! Vilken av de olika tror du det är? Tycker fortfarande det är svårt att se, vilken ska jag testa med?

S
lut å såpa. dock kan det ju bli annorlunda nyans hos dig

hsd
Hårdvax, med pigmentvax i första lagret får man det utseende som passar
har provat på ett golv och det ser bra ut så snart ska det in nytt golv i annat rum och det blir hårdvax även där

Vi lutade och oljade sedan golven. Blev fantastiskt bra och mjukt och fint att gå på. Oljade golv är dock inte riktigt lika okänsliga, som t.ex. lackade, så det blir ju lite märken här och där emellanåt. Men eftersom våra golvbrädor redan är nästan 100 år, och dessutom ganska livliga i sitt mönster (liknande dina bilder, med inslag av både gren och mask) så märks det inte så farligt att barnen härjar lite.

Dock gjorde vi först så att vi fyllde igen alla springor med något medel som jag inte riktigt kommer ihåg vad det hette. Det stod förresten på bloggen vi hade då (se länkar nedan). Bona-MixFill. Vissa fogar har spruckit lite, nu efter fem år, men de flesta ser fortfarande väldigt bra ut.

Det finns nog lite matigt om hur vi gjorde på den gamla bloggen vi hade då:

http://soderbo.blogspot.se/2009/11/dag-75.html
http://soderbo.blogspot.se/2009/11/dag-77.html
http://soderbo.blogspot.se/2009/11/dag-82-exil.html

Lycka till med dina golv!

Förresten. Gå till en bra färgbutik så kan de säkert hjälpa dig med att få till rätt ton i färgen. Det går att tillsätta pigment till oljan också har jag för mig. Och vissa typer av lut har även de färgpigment i sig. Så testar du på en bräda först (om du har som ej ligger i golvet än, annars efter kanten) och ser hur resultatet blir.

Redigerat:
Tack så jättemycket! Gick till färgbutiken och fick följande förslag:

9285953974cdaca637ead7dbddba42b4.jpg
Skapa konto

Är det ungefär det ni gjorde?

Redigerat:
leper skrev:
Precis. Naturellt trälut och sedan träolja (utan pigment). Blev ungefär som på bilden. Ljusa golv fortfarande efter fem år. Lutet gör ju så att trät inte gulnar om jag förstått det rätt.

Här syns det väl hyfsat.
...
I mina kritiska ögon är det ganska flammigt (hoppas att du inte tar illa upp).
Är det för att det är svårt att applicera luten kanske?
Eller är det bara på fotot, och ser annorlunda ut i verkligheten.

Jag tror dessutom att det är mycket viktigt att man slipar först till en jämn finish.
Annars drar brädorna åt sig olika av lut och olja.
Jag vet, har inte lyckats något vidare själv med lut :o

Enda som jag har blivit nöjd med är vitpigmenterad Ozmo hårdvaxolja på välslipat underlag.
Men det har varit väggpanel, inte golv.
Till golv bör man säkert lägga på ett lager ofärgat vax överst, som kanske måste förnyas då och då.

Ozmos egen reklamfilm är rätt informativ:
https://www.youtube.com/watch?v=Te5tm95BT3c

• Gilla
hsd
  • Laddar…
hsd
Hårdvax ,OSMO, fråga efter det i färghandeln eller kolla på nätet
Oj jag såg inte det senaste inlägget, så har jag gjort med pigment olja som grund och ett extra ofärgat på det

Redigerat:
Det är nog snarare kameran som är kass. Flammigt tror jag inte det är, men med tanke på att det är så mycket liv i golvet ändå, så är det inget jag har reflekterat över. Jag är supernöjd över hur vi gjorde och är fortsatt nöjd över golvens kvalitet.

Men det är "svårt" att applicera luten - om man inte är riktigt noggrann är det lätt att få vita fläckar kvar på brädorna som också kommer att synas efteråt. Som tur är så syns det redan innan om man missat, så om man bara stryker ut ordentligt och inte låter några droppar synas, kommer det bli bra.

Lut + såpa är nog det som gäller om du vill att det ska bli som på bilderna. Dock blir det inte silvergrått på en gång utan med tiden efter ett antal såpaskurningar. Mitt förslag skulle nog vara någon form av hårdvaxolja om det bara är den lilla ytan på bilden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.