Renoverar ett barnrum som tidigare hade något billigt laminatgolv ovanpå en heltäckningsmatta från byggåret. Det var inget knarr innan men sedan jag tagit bort laminatgolvet och mattan har det börjat knarra rejält. Undergolvet består av spånplattor. Vad bör jag göra åt saken? Kan ju lägga på nytt klickgolv och hoppas att knarret försvinner igen men vore ju sjukt tråkigt om det är kvar o jag inte åtgärdade det medan jag höll på.

Förstår inte hur heltäckningsmattan och ett sjukt tunt laminatgolv kunde "dölja" det knarret?!

Rummet ligger på ovanvåningen i ett 1,5-plans LB-hus från -78 om det ger någon en ledtråd. Tacksam för tips på smidiga lösningar!

En annan sak - efter att jag slitit bort heltäckningsmattan blev det kvar en liten hinna av något skumgummi-liknande (botten av mattan). Det är ett ganska jämnt skikt förutom enstaka småhål ner till spånplattan. Bör jag försöka ta bort allt det eller kan man lägga dit ett klickgolv utan att ta bort det. Det har ju legat länge men har ingen jobbig lukt, sen blir ju golvet inte lika stumt om det får ligga kvar. Å andra sidan verkar det jäkligt jobbigt att få bort, vet knappt om det går? Om jag måste ta bort det - tips på hur?

Jag hade spåskivegolv med limmat plastmatta på och mycket golvknarr. Frugan stördes. Skulle lägga maninat och avlägsnade plastmatta (jobbigt värre). Skrivade ned spånskivorna på bjälkarna med rejäla skruv, hjälpte inte mycket. Fortfarande mycket knarr.
Knarret beror på mycket små rörelser mella skiva/bjälkar.
Var tvungen att slita ut spånskivor ock lägga om med lim-skruvning. Nu finns inget knarr alls. Frktansvärd slitsamt. Att lägga laminat sedan var rena söndagsskolan.

Testa skruva golvet, funkar inte de så är förmodligen knarret längre ner i konstruktionen.
Iaf med min erfarenhet.
Lämna "skummet" på golvet å hoppa över foamen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.