Om jag vill försöka skapa ett gammaldags "skurgolv" ..
Är det något särskilt jag ska be golvsliparna att tänka på i samband med slipningen av det gamla furugolvet? Vet inte om jag tänker fel, men för att få en rustik gammaldags feeling när man går på golven så kanske man inte ska slipa för fint? Eller?

Tacksam för tips! :)

Den rustika feelingen kommer efter åratal av slitage och såpskurning. Träets "mjukdelar" slits ner och du får en ruffigare yta. Vore konstigt att inte slipa golvet ordentligt från början. Ett bra slutresultat börjar alltid med ett bra förarbete :)

Mitt tips är att slipa golvet så fint det går och sen börja såpskura golvet med borste några gånger per år. Använd inga mattor utan se till att du kan slita på golvet så går det lite fortare.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack för tips! Är det lämpligt att luta golven efter slipningen och innan såpan? :)
Isåfall med ofärgad vanlig lut eller vitlut?

Vissa sorters färdiga golv har borstats för att se rätt ut. En hård borste slipar bort det mjukare träet och lämnar de hårdare delarna av årsringarna, om du förstår vad jag menar. På det viset får man mer struktur.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Stina71 skrev:
Tack för tips! Är det lämpligt att luta golven efter slipningen och innan såpan? :)
Isåfall med ofärgad vanlig lut eller vitlut?
Furugolv gulnar med tiden. För att motverka det måste du luta, och det gör du direkt efter slipningen. Om du använder vitlut blir golven ljusare än om du använder vanlig lut. Det är bara en smaksak, men om du vill åt känslan av gamla slitna såpgolv skulle jag använda vanlig lut.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Om du vill ha skurgolv är det enda du behöver göra att skura golvet med såpa. Varje gång du skurar blir golvet ljusare och det gulnar inte. Lut gör golvet mjukare.

Anledningen till att man helst inte ska slipa ett gammalt golv är att slipningen ruggarupp ytan och när man sedan skurar reser sig fibrerna i golvet. Slipa med fint papper så det blir små fibrer om du måste slipa. När du skurar första gången är det bra att ha ett slippapper till hands som du kan använda där det reser sig. Ju mer du skurar desto fortare får du det resultat du söker.

Vårt köksgolv är nu fyra år och har fått fin lyster och är lätt att hålla rent. Golvet är ljust och har struktur dör mjukare trä skurats bort. Jag har enbart använt linoljesåpa, kallt vatten och skurborste samt armkraft.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Tack alla för synpunkter!

Om jag vill försöka skapa ett "gammalt skurgolv", så nära det traditionella utseendet som möjligt, och inleda med lut..
Vad skulle ni välja?

Ofärgad eller vitpigmenterad lut?
Ofärgad eller vitpigmenterad linoljesåpa?
Tips på bra fabrikat?

Vill liksom inte ha ett "vitt" golv utan ett mer traditionellt utseende av ett gammalt skurgolv.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Stina71 skrev:
Om jag vill försöka skapa ett "gammalt skurgolv", så nära det traditionella utseendet som möjligt, och inleda med lut..
Vad skulle ni välja?
Att hoppa över luten!! Enda sättet att få ett golv som ser ut och är äkta är att faktiskt skura. Skura med bara linokjesåpa och kallt vatten.

Luten mjukar upp golvet och gör det känsligare för stötar och fläckar. Finns ingen bra anledning att använda lut. 😉

• Gilla
kallun och 1 till
  • Laddar…
Läs den här tråden i Byggfabriken: http://www.byggfabriken.com/renoveringshjalpen/index.php/vitolja-furugolv/

Bla: "Luten verkar genom att det tar bort virkets lignin ur de ytliga träcellerna. När man sedan oljar golvet ersätts det tomma utrymmet i träcellerna med olja som oxiderar vilket ger en hårdare yta än ett obehandlat golv och därmed mindre känslig för hack och repor."

Så att bara luta golvet och sedan såpa in det är ingen bra idé.

Redigerat:
Tack alla!

Kuntri, menar du alltså att jag, om jag väljer att luta, först ska slipa, sen luta, sen behandla med olja och sist såpa?

Sophie, jag funderar på att slipa fint, luta med ofärgad lut och sen behandla med ofärgad linoljesåpa.
Är detta helt "fel" enligt dig? :)
Jag vill INTE att de gamla furugolven gulnar eller blir alltför mörka.. Därför tänker jag lut.
Tänker jag tokigt?

Hur många gånger ska jag be företaget att såpa golven? En eller flera gånger?

Är det smartast att använda ofärgad linoljesåpa? Om jag vill åt det traditionella utseendet av skurgolv, så bra det nu kan gå. Blir vitpigmenterad såpa för vitt och onaturligt?

Nu har jag även fått lära om olja. Att olja golven efter slipning och lut, innan såpabehandlingen.
"Måste" jag verkligen göra det?

Stina71 skrev:
Sophie, jag funderar på att slipa fint, luta med ofärgad lut och sen behandla med ofärgad linoljesåpa.
Är detta helt "fel" enligt dig? :)
Jag vill INTE att de gamla furugolven gulnar eller blir alltför mörka.. Därför tänker jag lut.
Tänker jag tokigt?

Hur många gånger ska jag be företaget att såpa golven? En eller flera gånger?

Är det smartast att använda ofärgad linoljesåpa? Om jag vill åt det traditionella utseendet av skurgolv, så bra det nu kan gå. Blir vitpigmenterad såpa för vitt och onaturligt?

Nu har jag även fått lära om olja. Att olja golven efter slipning och lut, innan såpabehandlingen.
"Måste" jag verkligen göra det?
Om du ska ha ett såpgolv ska du inte olja! Länken till Byggfabriken talar om oljade golv, inte såpade golv! Det är två helt olika ytbehandlingar. Att få ett gammalt klassiskt såpskurat golv tar många år. Det är inget du får efter att golvfirman har slipat och såpat en eller två gånger.

Men om du ska såpa måste du såpa golven minst ett par gånger om året, varje år... ju oftare du såpskurar desto fortare får du det resultat du vill ha.

Väljer du att olja golven är det bra med det sen, då ska du inte såpbehandla golvet.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Hur hade du gjort Vanbeasten? Det som jag är mest förbryllad över är om jag är dum om jag lutar..

Stina71 skrev:
Hur hade du gjort Vanbeasten? Det som jag är mest förbryllad över är om jag är dum om jag lutar..
Om du lutar golvet minskar du risken att golvet gulnar. Om du inte lutar kommer golvet obönhörligt att gulna oavsett hur du ytbehandlar golvet. Det enda du kommer ångra om du lutar golvet är att det tog ett dygn extra att bli klar. Du förstör inte golvet och du får inte ett bättre eller sämre slutresultat på kort sikt.

Jag personligen hade inte såpat. För det är ett jäkla jobb att såpa och ha sig varje år och det tar för lång tid att uppnå ett riktigt vacker resultat.

Det jag gjorde i en gammal lägenhet som blev riktigt bra var följande: jag slipade det gamla golvet och lutade med vitpigmenterad lut. Sen oljade jag med vitpigmenterad olja. Sen avslutade jag med ett omgång opigmenterad OSMO hårdvaxolja. Då fick jag ett vitt golv som var extremt tåligt och jag spillde både rödvin, ketcup och kaffe på golvet utan att det blev några fläckar alls.

Nu i efterhand kan jag erkänna att det blev för vitt, så idag hade jag lutat med vanlig lut, sen kört en vända med vit oljebets och sen OSMO hårdvaxolja på toppen. Då blir resultatet ett ljust trägolv som är tåligt. Det blir lite halt med OSMO, men det ger sig med tiden. Om man vill åt endast träkänslan, utan extra "vithet" hade jag kört med opigmenterad lut, opigmenterad olja och sen opigmenterad OSMO.

Med detta förfarande blir golvet tåligt och nästan underhållsfritt i många år. Det ser också naturligt ut och kommer se vackert ut i många år.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.