10 477 läst ·
20 svar
10k läst
20 svar
Att tänka på vid slipning av gamla furugolv?
Ja, precis. Om du vill ha ett gammalt hederligt såpskurat golv och är beredd att jobba för det ;-) är det ofärgad lut och ofärgad linoljesåpa du ska använda... och vara beredd på att skura två, tre, fyra gånger om året och få ett vackert såpskurat golv om ett antal år.Stina71 skrev:
Jag hade gjort som Vanbeasten! Slipat, lutat, oljat med vitpigmenterad olja. Hårdvax kanske kan funka på slutet, men då antar jag att träet inte får vara för mättat av olja så det fäster ordentligt. Hur gjorde du Vanbeasten med mängden olja och hårdvax? Hur lång tid efter inoljningen vaxade du golvet?
Jag hyrde maskin och arbetade in oljan en gång och efter ungefär två veckor la jag på ett lager OSMO hårdvaxolja som slutbehandling. Alternativet hade varit att olja två gånger och helt mätta golvet, men då hade nog inte funkat med hårdvaxoljan.kuntri skrev:Jag hade gjort som Vanbeasten! Slipat, lutat, oljat med vitpigmenterad olja. Hårdvax kanske kan funka på slutet, men då antar jag att träet inte får vara för mättat av olja så det fäster ordentligt. Hur gjorde du Vanbeasten med mängden olja och hårdvax? Hur lång tid efter inoljningen vaxade du golvet?
Man skulle kunna köra med bara hårdvaxoljan, men jag inbillade mig att träet skulle må bättre av att oljas först.
kuntri skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden