Tack för nya synpunkter!
Men, i ovanstående kommentarer rekommenderade du ofärgad lut och ofärgad såpa.. :)
Hur tänkte du då? Kanske var det om jag absolut ska ha såpa?!

Stina71 skrev:
Tack för nya synpunkter!
Men, i ovanstående kommentarer rekommenderade du ofärgad lut och ofärgad såpa.. :)
Hur tänkte du då? Kanske var det om jag absolut ska ha såpa?!
Ja, precis. Om du vill ha ett gammalt hederligt såpskurat golv och är beredd att jobba för det ;-) är det ofärgad lut och ofärgad linoljesåpa du ska använda... och vara beredd på att skura två, tre, fyra gånger om året och få ett vackert såpskurat golv om ett antal år.

• Gilla
Stina71
  • Laddar…
Jag hade gjort som Vanbeasten! Slipat, lutat, oljat med vitpigmenterad olja. Hårdvax kanske kan funka på slutet, men då antar jag att träet inte får vara för mättat av olja så det fäster ordentligt. Hur gjorde du Vanbeasten med mängden olja och hårdvax? Hur lång tid efter inoljningen vaxade du golvet?

kuntri skrev:
Jag hade gjort som Vanbeasten! Slipat, lutat, oljat med vitpigmenterad olja. Hårdvax kanske kan funka på slutet, men då antar jag att träet inte får vara för mättat av olja så det fäster ordentligt. Hur gjorde du Vanbeasten med mängden olja och hårdvax? Hur lång tid efter inoljningen vaxade du golvet?
Jag hyrde maskin och arbetade in oljan en gång och efter ungefär två veckor la jag på ett lager OSMO hårdvaxolja som slutbehandling. Alternativet hade varit att olja två gånger och helt mätta golvet, men då hade nog inte funkat med hårdvaxoljan.

Man skulle kunna köra med bara hårdvaxoljan, men jag inbillade mig att träet skulle må bättre av att oljas först.

Intressant! 😁 Hur längesedan var detta? Skulle vara intressant med ytterligare en uppdatering om ett halvår eller så!

kuntri skrev:
Intressant!  Hur längesedan var detta? Skulle vara intressant med ytterligare en uppdatering om ett halvår eller så!
:) Det blir nog svårt. Det var i en lägenhet jag sålde för fyra år sen. Men det året som gick mellan renoveringen och försäljningen visade att det funkade alles utmärkt. Men jag skulle inte göra så idag, eftersom jag nu vet att det skulle räcka med hårdvaxoljan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.