Hej,
Håller på och fixar ett bjälklag från 1947. Från början var det massor med stegljud och rejäl svikt i bjälklaget. Kortlade upp bjälklaget ordentligt, limmade/skruvade spånskiva och tog bort ca 5 cm hårt packat sågspån/damm (4500 liter, 45 säckar...) och la dit 50mm glasfiberull. Svikten försvann helt, men rätt mycket av stegljudet finns fortfarande kvar.
Bjälklaget är ca 350cm brett, 10 m långt.
Just nu ser golvet ut som följande ovanifrån:
22mm golvspån, limmad och skruvad.
220x45 mm hyvlade balkar, cc 60,
Kortlat med 45x70, två rader.
50mm mineralull mellan balkar
Sågspån/sågdamm, fyller upp resen av bjällaget
20mm spontade bräder
13 mm gips
13 mm gips.
Testade igår med att lägga ut parkett på både lumppapp och underlagsfoam, fortfarande så var det rätt tydligt var man gick och det är inte riktigt okej, har ett sovrum under som behöver tystnad...
Så vad jag jag nu?
Är det någon idé att lägga golvgips? Limma/skruva?
Hur mycket dämpar Stepisol 5mm jämfört med "vanlig" underlagsfoam på 2-3mm?
Jag vill ha ekparkett, men får jag ge upp den idén och köra på heltäckningsmatta istället?
Håller på och fixar ett bjälklag från 1947. Från början var det massor med stegljud och rejäl svikt i bjälklaget. Kortlade upp bjälklaget ordentligt, limmade/skruvade spånskiva och tog bort ca 5 cm hårt packat sågspån/damm (4500 liter, 45 säckar...) och la dit 50mm glasfiberull. Svikten försvann helt, men rätt mycket av stegljudet finns fortfarande kvar.
Bjälklaget är ca 350cm brett, 10 m långt.
Just nu ser golvet ut som följande ovanifrån:
22mm golvspån, limmad och skruvad.
220x45 mm hyvlade balkar, cc 60,
Kortlat med 45x70, två rader.
50mm mineralull mellan balkar
Sågspån/sågdamm, fyller upp resen av bjällaget
20mm spontade bräder
13 mm gips
13 mm gips.
Testade igår med att lägga ut parkett på både lumppapp och underlagsfoam, fortfarande så var det rätt tydligt var man gick och det är inte riktigt okej, har ett sovrum under som behöver tystnad...
Så vad jag jag nu?
Är det någon idé att lägga golvgips? Limma/skruva?
Hur mycket dämpar Stepisol 5mm jämfört med "vanlig" underlagsfoam på 2-3mm?
Jag vill ha ekparkett, men får jag ge upp den idén och köra på heltäckningsmatta istället?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte lätt att ta bort stegljud från gamla lätta träbjälklag. Om man väger mycket / går tungt blir det ännu värre. Men det finns en del man kan göra beroende på hur mycket arbete man är villig att lägga ner och hur bra dämpning man vill ha. Oftast försvåras det hela med begränsad takhöjd och att man därför inte kan göra golvet hur tjockt som helst. En lösning som brukar ge bra effekt för just stegljud i träbjälklag är frihängande undertak på våningen under.
Angående underlagsfoam så finns det en hel del olika modeller på marknaden som Decibex, Stepisol, lumppapp mfl. Det är lätt att luras när man läser broschyrer om dessa eftersom siffrorna som uppges är dämpning av stegljud när materialet används i betongbjälklag och i träbjälklag blir effekten i stort sett försumbar.
Ska man enbart göra arbetet från ovansidan så är kanske det mest effektiva att använda stegljudslister på bjälkarna och sedan ett tungt ytskikt. Du kan läsa lite i länken nedan:
https://www.dropbox.com/s/d4luwbc3keo4h07/tysta-hus-del1-stegljudsisolering-i-trabjalklag-2012.pdf
Angående underlagsfoam så finns det en hel del olika modeller på marknaden som Decibex, Stepisol, lumppapp mfl. Det är lätt att luras när man läser broschyrer om dessa eftersom siffrorna som uppges är dämpning av stegljud när materialet används i betongbjälklag och i träbjälklag blir effekten i stort sett försumbar.
Ska man enbart göra arbetet från ovansidan så är kanske det mest effektiva att använda stegljudslister på bjälkarna och sedan ett tungt ytskikt. Du kan läsa lite i länken nedan:
https://www.dropbox.com/s/d4luwbc3keo4h07/tysta-hus-del1-stegljudsisolering-i-trabjalklag-2012.pdf
Tack för tipset! Tror jag gör så att jag lägger ca 5 mm stepisol eller liknande, ett lager golvgips på det och sen lumppapp och parkett. Funkar inte det så blir det tjocka mattor, i värsta fall så får jag fundera på att hänga ett innertat etc.
Blev det tystare eller värre av att du tog bort tyngre sågspån och ersatte det med mineralull?Dr Fozz skrev:Hej,
Efter vad jag tror så bör du ha fått sämre ljuddämpning i bjälklaget med denna åtgärd.
Men kanske ev bättre stegljudsdämpning, (eller oförändrat, eller sämre .. tja ...
Svårt att säga om det blev bättre, marginellt bättre skulle jag säga. Innan hade jag ljud som uppstod på grund av svikt i golvet, t.ex. att kaminen skakade etc. och det ljudet är borta nu. Ljud från t.ex. Stereo hörs inte alls nu, men det gjorde det verkligen tidigare.
Det var helt smockfullt och packat med sågdamm (inte direkt spån..) så jag tror att stegljud uppstod delvis pga. detta, vi fick t.ex stomljud när man gick på sågspånen... Plockade bort 5cm sågspån och ersatte med mineralull, runt 17cm sågspån ligger kvar.
Stepisol låg på 129 kr/kvm på Beijer, känns väl mycket tycker jag... Någon som vet var man köper det billigare, eller om det finns någon liknande produkt till lägre pris? Är 32kvm jag skall ha..
Det var helt smockfullt och packat med sågdamm (inte direkt spån..) så jag tror att stegljud uppstod delvis pga. detta, vi fick t.ex stomljud när man gick på sågspånen... Plockade bort 5cm sågspån och ersatte med mineralull, runt 17cm sågspån ligger kvar.
Stepisol låg på 129 kr/kvm på Beijer, känns väl mycket tycker jag... Någon som vet var man köper det billigare, eller om det finns någon liknande produkt till lägre pris? Är 32kvm jag skall ha..
Damtec Estra kanske skulle vara ett alternativ. Det marknadsförs av Christian Berner som även har mängder med andra vibrationsdämpande material så om du kontaktar dem borde de kunna hjälpa dig med en bra lösning.
Men som som sagt så brukar materialen inte ha någon större effekt på träbjälklag. Om kostnaden blir ett par tusen för materialet så kanske det blivit lika bra med dubbelgips.
http://www.christianberner.se/produ...attor-damtec?p=damtec-estra-stegljudsmattor-1
http://www.kraiburg-relastec.com/damtec/en/damtec-system.html
Men som som sagt så brukar materialen inte ha någon större effekt på träbjälklag. Om kostnaden blir ett par tusen för materialet så kanske det blivit lika bra med dubbelgips.
http://www.christianberner.se/produ...attor-damtec?p=damtec-estra-stegljudsmattor-1
http://www.kraiburg-relastec.com/damtec/en/damtec-system.html
Klicka här för att svara