Hej!

Jag har en golvrenovering på gång. Jag har två slags golvytor: 1.fernissats golv, som jag slipat och slipat (jag förstod inte att golvet var fernissat, så jag använde en förmögenhet på slippapper som kladdade), men som jag inte fått trärent 2. nya partier som jag lagt av furu och som jag betsat för att få partierna att likna varandra. Se bilden nedan:

golv.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu ska jag ytbehandla allt. Den gamla ytan är som sagt inte trären, men är så matt att något torde nog fastna på ytan. Jag önskar få en yta som: 1. inte är täckande, men som för de två olika partierna lite närmare varann ur spräcklighets- och färgsynvinkel 2. inte är jätte mörk 3. är relativt slitstark så att den är lätt att hålla ren 4. ser gammal ut.

Jag har provat på brelappar från de båda ytorna och har konstaterat att osmos trävax inte fastnar så bra. Pulverbets på de gamla partierna gav ett lite smutsigt intryck. Lack fastnar bra, men de ljusa ytorna blir lite väl gula.

Jag är mycket tacksam för alla förslag!

Redigerat:
Hej, komprimerat är min fråga följande:

Hur kan jag nyansera ovanstående golv före jag lackar det med färglöst lack? Jag antar att bets inte kommer på fråga för att ytan inte är trären. Just nu lutar det mot ett lager lack med något brunt pigment i och sedan på med klart lack tills ytan känns färdig.

Tacksam för alla tips!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.