Byggahus.se

Renovera oljeluktande betonggolv

1. M
    Medlem · Västa Götaland · 20 inlägg

magnoz

Medlem
    Hej!

Jag har nyss tagit bort vår gamla oljetank och tänkte renovera utrymmet. Vi tömde tanken på 1.5 kubik olja och sen sågades tanken ner och bortforslades. Under pannan har man gjutit en plattå, som nu är ganska fläckig av olja och det stinker i hela rummet. Tanken stod i vår groventré på markplan, detta är alltså inte en källare.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    pannrum.jpg

Min plan är att tvätta hela rummet noga, måla och hoppas att det tar bort lukten.

Frågor:
    1) Finns det nån risk med att måla betonggolv? Jag har hittat flera trådar här på forumet om att det är dumt att måla betonggolv i källare för att man då får fukt som vandrar upp längs väggarna. Gäller det även för betonggolv på markplan? (Vi har ingen källare). Övrigt betonggolv är redan målat, jag tänkte måla över detta med en ljusare nyans. Vad skall man då välja för typ av färg?
    2) Det finns även en del fläckar på väggarna. Väggarna där tanken stått har varit omålade, så gipset har varit exponerat direkt mot pannan. Tror ni att man behöver byta gipset eller räcker det att måla över? Jag tänker att oljan kanske trängt in i pappret på gipset?
    3) Vad är bästa sätt att förbehandla den råa betongplattån innan målning? Skall jag försöka slipa bort några millimeter, eller räcker det om jag bara tvättar ordentligt med t.ex "Grovrent" (verkar poppis för betongtvätt)?
    4) Det sticker upp ett litet rör ur betongen (syns i bild, precis nedanför och framför plattån) som var kopplat till oljetanken med en liten ventil. Vad är detta? Är det lugnt att såga av den och bara täppa igen på något vis?
    5) Finns det några andra bra tips på hur man blir av med lukt av olja?

2. michfris
    Renoveringsnovis · 573 inlägg

michfris

Renoveringsnovis
    Hej,

finns väl alltid risk att måla betong golv och stänga in eventuell fukt, MEN, resten av ditt golv är redan målat. Samt så finns det "diffusions-öppen" färg och lösningar. Du får vad du betalar för.
    Men först;
    Ta en plastpåse och lägg på golvet, ge det ett dygn och se ifall det har samlats någon fukt däri. Är det ingen fukt kan du tvätta av, låta torka och måla med färg avsedd för betong.

2. För fläckarna på väggarna; tvätta med målarvätt och måla över rent av. Om oljan har överförts till gipset så borde det synas.
    3. Tvätta ordentligt, låt torka väl - ge det ett par dagar. måla.
    4. Röret som sticker upp är med största sannolikhet den ledningen som matade olje brännaren. Se efter där pannan stod ifall ett rör kommer upp och kan matchas ihop. I såna fall hade jag kapat och fyllt upp med finbetong eller någon annan cementprodukt.
    5. Tvätta med bra rengörings medel, kemikalier, låt torka väl alternativt ta hjälp av avfuktare. Nästa steg är att måla över med färg eller betong olja för att "bädda in" lukten.

Den försvinner med tiden, jag hade oljetank som vi tog bort. Jag kan inte minnas dagen det slutade lukta olja men det tar inte lång tid.

3. M
    Medlem · Västra Götaland · 3 074 inlägg

Marcussjogren

Medlem
    Om inte jag minns fel så finns det saneringsrengöringsmedel (ja, det är ett påhittat ord! :)) som du kan använda och då bli av med lukten på ett bättre sätt. Vet tyvärr inte mer än så, men det kanske kan ge en ide iaf :)

4. M
    Medlem · Västa Götaland · 20 inlägg

magnoz

Medlem
    Tack för alla tips. Det var helt riktigt matningsröret mellan brännare och tank. Att jag inte ens tänkt på det :) Nånstans måste ju oljan gå iväg också *facepalm*

Nu ett par veckor senare har lukten nästan försvunnit, har skrubbat med diverse rengöring och idag tänkte jag mål. Smart tips med plastpåse på golvet för att upptäcka fukt :)

5. michfris
    Renoveringsnovis · 573 inlägg

michfris

Renoveringsnovis
    Kul att det gick vägen, pleasure to help. Själv har jag fått ovärdelig hjälp av samtliga på Byggahus.se.

Trevlig kväll.

6. M
    Husägare · Jönköpings Län · 4 310 inlägg

MagHam

Husägare
    Det var ju skönt att lukten försvinner tidigt som en del berättar.

Jag har tyvärr motsatt erfarenhet. Att E1 är ganska aromatiskt och kan sitta kvar v ä l d i g t länge.

7. K
    Medlem · Västra Götaland · 981 inlägg

Keld

Medlem
    +1 ........

Rekommenderat från shoppen

Varför visas rekommenderat från shoppen?

Rekommenderat från shoppen är en annons från Byggahus egen shop. Produktrekommendationer visas automatiskt baserat på nyckelord som nämns i foruminlägget. Vi matchar innehållet med relaterade produkter som kan hjälpa läsare med sina byggprojekt. Inläggskaparen har inte själv lagt in produkterna i inlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.