Förra året helrenoverades köket här.

En lokal byggfirma för rivning och byggarbeten.
En lokal VVS-firma för omdragning av färskvatten och spillvatten samt inläggning av vattenburen golvvärme i färdigfrästa spånskivor för värmeslangen.

Allt inköpt på löpande räkning var för sig.

Allt blev ok till slut. Men inte nu längre. På ett område i köket "krasar" laminatgolvet då man trampar på det och det sviktar betydligt mer där än övriga golvet. Har inte varit så hela tiden utan kommit nu på senare tid.

Vid eftertanke nu i efterhand så drog VVS-firman först in golvvärmeslangarna under alla köksskåp, diskbänkar och spis. Trots att det var utmarkerat på golvet hur långt ut köksskåpen skulle komma och jag inte ville ha golvvärme under skåpen.
Diskussioner med VVS-firman uppstod om för- och nackdelar med värme under skåpen. (Även om jag så klart förstår att en hantverkare helst inte vill göra om sina jobb utan så gott som alltid förordar lösningar som innebär minsta möjliga jobb för dom att göra det så som kunden vill ha det)

Det slutade med att vi accepterade golvvärmen under ena köksbänken men i området under spisen och köksskåpet sidan om spisen ville jag inte ha det. Dels alstrar spishällen värme där och dels är skåpet bredvid spisen ett kryddskåp där jag inte vill ha kryddorna uttorkade av all värme som skulle bli stående där inne. Jag ville även ha det området fritt från vattenslangar för ev. framtida dolda installationer i golvet från källaren och upp i köket.

VVS-firman löste omdragningen av värmeslangarna där i det området genom att ta hjälp av byggfirman och fräsa upp nya spår i spånskivorna så slangarna kunde gå en kortare väg istället för att slingra sig in under skåp och spis. Om jag inte minns helt fel så frästes det ett (eller möjligen två) felaktigt spår i spånskivan där också som inte användes.

Det är precis i det här området golvet nu sviktar och "krasar" när man går på det. Något annat än att spånskivan blivit försvagad av "alla" egna nyfrästa spår kan det troligen inte vara frågan om, spånskivan har nu gett vika för den normala belastningen det innebär när man går på den. Oturligt nog så är det väl precis mellan två golvbjälkar också.

Tips på vad man skall göra nu?
Främst juridiskt då. Ansvarsfråga?
Har det någon speciell betydelse om felanmälan av detta sker inom eller efter ett år efter fakturering t.ex.?

Att lösa problemet rent praktiskt antar jag bara går genom att riva ut alla köksskåp, riva upp laminatgolvet, riva upp golvvärmen och byta ut spånskivan till en ny utan för många egna uppfrästa spår...

Nästan 200 visningar men inga tips. Jag kanske la frågan i fel forumsdel, kanske skulle ligga i nåt med juridik istället...

Var allt helt plant innan läggning?
Vi har liknande erfarenhet men vårt undergolv hade svackor...

• Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Ja, det var plant. Man reglade upp på dom befintliga golvbjälkarna där det behövdes för att få det plant. Allt gammalt var borta ner till bjälklaget och det byggdes upp på nytt.
Har varit ok tidigare som sagt men har gett vika nu som det verkar.

Det är klart att byggfirman har ansvaret.
1. Normalt lägger man inte golvvärme under möbler. titta själv i installationsanvisningarna på nätet av tillverkaren till golvvärmeprodukten (t es Uponor eller LK). Här är första felet.
2. Vid reklamation borde de inte bara fräst nya spår för då vet man ju att golvspån försvagas. Man borde ha lagt nya skivor vi den tiden. Det kan vara jobbigt eftersom golvspån är spontat och går svårligen att bara byta mitt i. Men vill man så går det med kortlingar i bjälklagret. Fel nr. 2
3. Kolla om skivorna är skruvlimmade. Det ska de vara.

Skriv en dagbok så noga det går, vad som gjorts och när och vilka observationer som gjordes. Reklamera så tidigt som möjligt även om du inte vet m det kommer att lyckas.
Reklamera och sätt en skälig frist för att undersöka och eventuellt åtgärda.
Se till att allt är skriftligt eller åtminstone E-mejl. Telefon och facebook har inget bevisvärde.

• Gilla
Handyman_77 och 1 till
  • Laddar…
Men är det verkligen byggfirman som har ansvaret?
Här är ju två parter upphandlade var för sig.
VVS-firman har ju levererat golvspånskivorna. Byggfirman skruvat dit dom.

Sen har VVS-firman lagt dit värmeplåtar och förlagt slangen. Där det enl. VVS-firman behövdes nya spår frästa i spånskivorna så tog dom hjälp av byggfirman då dom hade fräsen. VVS-firman markerade och byggfirman fräste.

H
Dokumenterade du arbetet, tog du några kort / bilder?

Kan det vara så golvet sväller när du börjar köra med golvvärme, därför blir det problem nu.

Redigerat:
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Många laminatgolv är för "klena" för att läggas under köksinredning. I stället för att flyta som det ska göra så nyps det fast och man får exakt dom problem du beskriver. Du behöver nog kapa laminatgolvet vid köksinredningen. Men kan vara spå.skivan som gett sig. Jag brukar förstärka spånskivan då jag gör egna spår.

Vissa fabrikat (bland annat Uponor) vill ha en extra skiva under laminatet eftersom laminatgolv inte fördelar belastning lika bra som parkett i normalfallet.

Kolla läggningsinstruktionerna för både golvvärmen och laminatgolvet, det är nog inte rätt idag...

Redigerat:
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
hus520 skrev:
Dokumenterade du arbetet, tog du några kort / bilder?

Kan det vara så golvet sväller när du börjar köra med golvvärme, därför blir det problem nu.
Jag tog ett antal kort ja, har dock inte kollat på hur det är med kort just i detta området.
Låter ju konstigt om golvet sväller? Nu vintertid är det ju torrare luft och med värme på så sänks ju den relativa luftfuktigheten ännu mer så logiskt sett borde ju golvet dra ihop sig. Är väl fuktiga sommarmånader som golv sväller och ställer till problem.
Dock har det varit ganska så sparsamt med utsläppet av radiatorvatten till golvvärmen.

Autodidak1 skrev:
Många laminatgolv är för "klena" för att läggas under köksinredning. I stället för att flyta som det ska göra så nyps det fast och man får exakt dom problem du beskriver. Du behöver nog kapa laminatgolvet vid köksinredningen. Men kan vara spå.skivan som gett sig. Jag brukar förstärka spånskivan då jag gör egna spår.

Vissa fabrikat (bland annat Uponor) vill ha en extra skiva under laminatet eftersom laminatgolv inte fördelar belastning lika bra som parkett i normalfallet.

Kolla läggningsinstruktionerna för både golvvärmen och laminatgolvet, det är nog inte rätt idag...
Det är Uponorgolv ja...
Hur förstärker du spånskivan vid egna spår? På undersidan?

Får nog titta på inläggningsinstruktionerna för golvvärmen. Laminatgolvet vet jag inte om det var så mycket instruktioner med till. Anlitade som sagt hantverkare som man trodde skulle stå för den biten...

Kan du öppna upp i källare och kika om det behövs kortlas eller förstärkas upp? Känns trist att behöva riva upp i köket. Sen om det går att få ersättning/hjälp av hantverkarna är det ju ett plus. Jag skulle i första hand kontakta snickaren som borde ha sett om de extra spåren kommer påverka hållfastheten. Påstår de att vvs:arn så att det skulle göras så borde de ha flaggat för framtida problem.

• Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Kretikos skrev:
Kan du öppna upp i källare och kika om det behövs kortlas eller förstärkas upp? Känns trist att behöva riva upp i köket.
Att öppna upp taket i källaren för att titta upp på köksgolvet underifrån är inget man gör "bara så där". Det är sånt där slammat hönsnätstak i källaren mot köksgolvet. Bjälklaget mellan köksgolvet och källartaket är fyllt med sågspån.
Inget jag ger mig på själv att göra. Hade jag kunnat det så hade jag nog inte haft hantverkare till köksrenoveringen...;)

Men det är säkert den minst dåliga vägen att gå via källaren för att göra ett åtgärdande.

Jag förstärker genom att limskruva fast 28x70 på undersidan av golvspånskivorna tvärs dom egenfrästa spåren.

Om jag kommer ihåg rätt så ska man INTE lägga laminat direkt på Uponor spårade golvspån. Och jag har bekanta som lagt laminat även under köksinredningen. Han fick problem med att det reste sig, efter det kollade han läggningsintruktionerna och där stog det uttryckligen att det inte skulle läggas under köksinredning. Blev svårt att reklamera :-)

I ditt fall kan det vara för mycket egna spår i kombination med att laminatgolvet är för svagt att lägga direkt på golvspån.

Jag lägger oftast golvvärme även under köksinredning, gör ingen skada på mågot sätt.

Kör du radiatorvatten till golvvärme? Temperatur?

hakan_o skrev:
Jag tog ett antal kort ja, har dock inte kollat på hur det är med kort just i detta området.
Låter ju konstigt om golvet sväller? Nu vintertid är det ju torrare luft och med värme på så sänks ju den relativa luftfuktigheten ännu mer så logiskt sett borde ju golvet dra ihop sig. Är väl fuktiga sommarmånader som golv sväller och ställer till problem.
Dock har det varit ganska så sparsamt med utsläppet av radiatorvatten till golvvärmen.

Det är Uponorgolv ja...
Hur förstärker du spånskivan vid egna spår? På undersidan?

Får nog titta på inläggningsinstruktionerna för golvvärmen. Laminatgolvet vet jag inte om det var så mycket instruktioner med till. Anlitade som sagt hantverkare som man trodde skulle stå för den biten...

• Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Autodidak1 skrev:
Jag lägger oftast golvvärme även under köksinredning, gör ingen skada på mågot sätt.

Kör du radiatorvatten till golvvärme? Temperatur?
Oavsett om golvvärme inte gör skada under skåpen så ville jag ändå inte ha det då man torkar ut t.ex. kryddorna i förtid. Så värst mycket nytta gör det väl inte under skåpen heller om det inte är så att man har ett otätt och lite dragigt hus.

Använder radiatorvattnet som matande primärvatten till en golvvärmeshunt från Uponor.

Men styrningen till shunten som levererades av VVS-firman bygger på rumstemperaturstyrning och det vill jag inte ha därför att golvtillverkaren säger att jag får skicka ut hur varmt vatten i golvet jag vill upp till 55 grader så länge inte yttemperaturen på golvet blir mer än 27 grader.
Och det lär ju inte en rumstermostat ta hänsyn till. Är det kallt i rummet öppnar den shunten fullt ut oavsett vad golvtemperaturen är och förblir fullt öppen till dess att rumstemperaturen är uppnådd.
Därför skall jag ha en egen temperaturstyrning på golvvärmeslingornas vattentemperatur istället.

Så länge har jag kört det manuellt och väldigt försiktigt, hellre för kallt golv än för varmt.

Redigerat:
OK, har dock aldrig varit med om att man kör ut 55 grader till golvvärmen. Brukar justeras ner i shunten till golvvärmen. Jag tror mitt golv har max framledning 45 grader. Men ditt problem är inte där.

Men att öppna upp via källaren är nog enklaste vägen om spånskiva gett sig. Men kolla även upp kombinationen laminat/golvspån. Tror tyvärr det också är fel även om det kan fungera utmärkt ändå.

Ligger ditt laminatgolv tvärs golvvärmeslingorna eller längs med?

PS. Dina kryddor är nog i lufttäta burkar så temperaturen påverkar mycket lite. I lådan där jag har kryddor så är det rumstemperatur trots golvvärme under skåpet.

• Gilla
Pelle i Boa och 1 till
  • Laddar…
Jag lägger förfrästa golvspån och det står väldigt tydligt att man måste förstärka vid egna frässpår. Har de inte gjort detta och fräst på "fel håll" har troligen skivorna gett sig.

• Gilla
michfris och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.