Hej,

Har köpt en sekelskifteslägenhet där orginalgolv har har tagits fram. De är fina men lappade och dåliga på sina håll.

Vi kommer även flytta en vägg och plats på kök vilket ytterliggare kommer stöka med golvet.

Går nu tankarna om att lägga nytt golv ovanpå och då ett furugolv genom hela lägenheten.

Nu till det som jag tycker är svårt. När man kikar runt på sekelskifte.se och andra leverantörer från Södra till Byggmax så prisspannet på furugulv enormt, från SEK 100 till 1000 /m2.

Jag har svårt att se de stora skillnaderna i produkterna.

Vad är det man skal tänka på när man väljer, fukthalt, leverantör etc för att få ett så tidsenligt resultat som möjligt?

Tips mottages tacksamt!

Hej,
jag anser att ifall du ska köpa nya furugolv att du gott kan lägga en bra summa pengar för det. Dels att ni får det ni betalar för, ett billigare golv kan mycket väl vara slaget, olika färgtoner, ha oönskat antal kvistar eller eventuella sprickor. Kort och gott en känsla av andrahandsvärde. Det dyrare golvet kan mycket väl vara lite tjockare, finare känsla av gedighet (är det ett ord?), mindre sprickor och vilken leverantör t ex.
Det är alltid i detaljerna du finner svaret och var du ska ha det. Byggmax skriver om sitt ekonomigolv att det passar barnrummet, gillestugan eller friggeboden.. Var vill du ha golvet?
Ni ska ju bo där nu och en tid framöver, vad är det värt att kunna välja mellan tjocklekar och kunna styra med detaljerna och hur det slutgiltiga resultatet blir? Ni har ju köpt en sekelskiftes lägenhet, på Sekelskifte.se beskriver de att ett av deras golv ger en känsla av just.. wait for it... Sekelskifte. Byggmax å sin sida nämner på ett av sina dyrare golv 189/kvm att det passar till friggebod..

Oavsett mina åsikter så säger jag inget illa om de som valt de billigare golven och jag säger inte att de inte är bra. Det finns många som är nöjda. Men utgå frå ner själva vad det är värt och vika detaljer ni vill lyfta. Men jag hade valt det dyrare golvet alla dagar i veckan!
Ju mindre fukthalt, desto mindre chans att det slår sig. Men alla trägolv ska ju acklimatiseras i hemmamiljön en vecka eller mer för att anpassa sig till sin nya fuktighet och miljö.

Rather safe than sorry i detta fall!

• Gilla
Robert N
  • Laddar…
Tack Michfris!

Din analys bekräftar i stort vad tänker om det här. Det hade varit väldigt tråkigt om man misslyckas med golvet när man lagt så mycket krut på övriga bitar.

Jag säger inte att jag har rätt, men i vårat kök tänkte kreativa vi lika som er, började att titta på de billigare golven från Bauhaus och byggmax, och det slutade med ett något dyrare som var kraftigt nedsatt i rätt tid. Så vi slog till.

Se det själv framför dig; gedigna golv, 30-40 cm höga socklar med sockel klossar och tidstypiska detaljer. Oslagbart... För mig.

Finns en helt otrolig tråd om en kille som renoverar sin lägenhet, jag tror ni är inne på samma spår. Läste den idag, ska försöka finna den.

OK tack för tipsen - skall ta en titt på denna!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.