Har bilat upp hallgolvet där hemma o ska gjuta in vattenburen golvvärme. Ja har kommit ner till källar valvet så nu ska jag bygga mig uppåt. Har 120mm till färdigt golv. Kan man lägga 80mm cellplast o flyta 30mm? Eller ska man lägga 60mm cellplast o gjuta 50mm betong?

Gjut cellbetong/EPS-cement och flyta in golvvärmen.

Jag har kollat lite på de men tyckte de va lite högt pris.

Hur stort ska du gjuta? Om det är 4m2 och 80mm tjockt går det åt ca 8 säckar á 179kr (om jag inte räknar helt fel). Det som blir dyrt är att flytspacka in golvvärmen iom att det går åt en del för att en del för att få 30mm ovanför slangen.

Jag har 12 kvm cirka.

Robinystad skrev:
Jag har 12 kvm cirka.
Det blir 0,96m3 om du gjuter 80mm. En säck EPS-Cement från Bauhaus kostar 179kr och ger 45 liter färdig betong. Det blir 22 säckar EPS á 179kr, totalt 3938kr. Sen tillkommer flytspackel.

Billigast blir att lägga Cellplastskivor och en duk så att betongen inte rinner ner. Fäst golvvärmeslangen i armeringsnät och gjut 80mm betong. Om det är 20mm-slang tror jag att du behöver ha 30mm betong ovanför slangen för att värmen ska spridas korrekt.

De blev eps ändå. Funderade på o gjuta men tyvärr så kör inte betongbilarna på helgen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.