12 565 läst ·
9 svar
13k läst
9 svar
Fogen blev för ljus - vad göra?
Hur kan du ha fått en för ljus fog? Köp en sprayflaska och spraya vatten på fogarna så kan du hålla dom "mörka".
Det finns väl inget man kan göra för att mörka ner fogarna, gäller att från början välja lämplig fog.
Det finns väl inget man kan göra för att mörka ner fogarna, gäller att från början välja lämplig fog.
Lite jobbigt att göra varje dag på 110 kvm ;-)JLAINE skrev:
Problemet är att leverantören inte kunde hitta den fogen vi ville ha och som vi fått prov på. Vi fick ta den som var mest lik och den blev inte bra.
Kanske finns någon olja eller kan man foga i med lite mörkare.......................
Redigerat:
Vissa målar ju fogen med någon speciell färg. Hade jag varit så missnöjd som du så hade jag tagit bort fogen och fogat om. Finns speciella multimaskiner till detta för 1000 lappen, men ett jäkla arbete.
Sedan när man inte vet om man fått rätt fog, så provar ju man ju inte denna på 110kvm heller.
Sedan när man inte vet om man fått rätt fog, så provar ju man ju inte denna på 110kvm heller.
Klinkerolja ska jag prova på en "provfog" då. Det får bli steg ett.........................Gabbe1 skrev:
Steg två - att ta bort den - DET tål att tänka på. Måste prova andra sätt först.
Syrrans kollegas hantverkare råkade sätta golvfogen på väggen. De fick skrapa ur den med ett spik. Det var ganska nygjort så det hade inte härdat till 100% (tror jag). Det tog inte så lång tid som de trodde att det skulle göra.
Klinkerfog är ett helvete att få bort, det är i princip ren betong.
Kakelfog är mycket lättare, den är inte ens närmelsevis så stark och hård som klinkerfogen.
Det är lätt att skada plattor när man kratsar ur härdade golvfogar. Jag hade kört med klinkerolja och nöjt mig så.
Kakelfog är mycket lättare, den är inte ens närmelsevis så stark och hård som klinkerfogen.
Det är lätt att skada plattor när man kratsar ur härdade golvfogar. Jag hade kört med klinkerolja och nöjt mig så.
Har exakt samma fenomen på vårat nya golv, med antracit-grå Kiilto-fog. Den blev alldeles för ljus, och kiilto säger att det beror på för tidig och blöt avtorkning.
Inget svar om vad man ska göra åt det. Skrapa ur säger dom. (13 kvadrat golv) Suck.
Finns ju nån fogfärgning, men vet inte vad det ger. Dessutom nån syrabehandling. Nån som har lyckats få till det bra??
Inget svar om vad man ska göra åt det. Skrapa ur säger dom. (13 kvadrat golv) Suck.
Finns ju nån fogfärgning, men vet inte vad det ger. Dessutom nån syrabehandling. Nån som har lyckats få till det bra??
Klicka här för att svara