Byggahus.se

Såga laminatgolv

1. L
    Medlem Nivå 5
    Hej,
    ska lägga laminatgolv för första gången och det ser ut att bli en del sågande i plankornas längsled.

Vilken typ av såg ger bäst resultat (rakast, minst flisor)?
    Har fått en massa olika bud på detta...

Jag tänkte använda sticksåg med fintandat blad till mindre urtagningar o. dyl. Det borde finnas nån bra "linjal" till sticksågar, liknande de spår man har till cirkelsågar. Några tips?

Tack. /LNU

2. C
    Medlem Nivå 3

Re: Såga laminatgolv

Sticksåg fungerar jälltebra. gör bara en liten blyertsmarkering på den laminatskiva som du ska såga. Ta sedan en vinkelhake och vips så har du ditt raka streck. Sedan är det bara till att såga. Ett tips är att köpa en enkel arbetsbänk om du inte redan har en. Kostar ca 250kr på K-rauta eller liknande affär och är guld värd. Lätt att spänna upp laminatskivan i. Lycka till! ;D

• Laddar…
  3. sandhall
    Medlem Nivå 9

Bäst resultat ger väl en byggsåg, skulle jag tro (om det är hyffsat raka snitt). Men det är ju troligen den dyraste lösningen också.

4. S
    Medlem Nivå 2

Om du skall använda en sticksåg kan du hålla sågen upp
    och ner så flisar det inte. Och du är lite klurig så kan du rita på baksidan av laminaten och såga rättvänt med sågen.Om du har en sticksåg med lite bättre kvalitet så kan du ställa in hur mycket pendeln skall röra sig . ;)

5. O
    Medlem Nivå 3

En sak att tänka på är att laminatgolven har en så pass hård yta att klingorna blir rätt slöa, jag skulle förespråka sticksåg, mycket billigare att byta blad. Såga från bakasidan så blir snittet snyggt.

6. L
    Medlem Nivå 5

Nu är jag klar! Tack för tipsen, sticksåg funkade helt OK (med metallblad) - även sågat från "rätt" sida.

7. M
    Medlem Nivå 5

Om snittet inte blir snyggt spelar väl ingen roll då man ändå täcker med en sockel?

Dock om du ska göra urtag som är "synliga" så blir det kanske värre.
    Men som sagt, fint blad och inte mosa på hårt och brutalt borde funka... Kanske även lägga maskeringstejp på ytan så det inte våldas på ytan.

8. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Gammal tråd jag vet...

Hoppas få några tips om vad som funkar bäst med sticksåg när man sågar laminatgolv. Jag har tidigare bara använt cirkelsåg/bordssåg så jag är "ny" på sticksåg till laminatgolv. Vill naturligtvis ha raka fina snitt utan flisning och snabbt ska det gå... ;)

Jag har "omvända" blad som avverkar när bladet går neråt och som ska vara lämpade för laminat. Det måste väl betyda att jag ska såga uppifrån? Man kan väl inte behöva tejpa ett golv? Lite flisning är ju inte så noga då listen täcker det.

Hur mycket pendling bör man använda?

Vad tycker ni om varvtal, högt, lågt eller mittimellan.

Jag ska naturligtvis prova på några slaskbitar men hoppas få råd om lämpliga grundinställningar.

9. P
    Medlem Nivå 2
    Jag har sågat laminatgolv i helgen.

Det rekommenderas metallblad, men det gick väldigt långsamt. Så jag bytte till träblad och sågade från baksidan med gott resultat.

Mitt golv har förmonterat underlag så jag satte maskeringstejp för att sedan kunna rita en linje att såga efter.

Biltemas träblad räcker till 2,4 meter laminatgolv. Gissar att det finns bättre blad :)

10. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Räckte det bara till 2,4m va det ett riktigt skitblad.

11. S
    Medlem · Nivå 8
    Är det bara långa raka snitt och inte en massa krumelurer så brukar det funka fint med en vass fintandad fogsvans