12 458 läst ·
3 svar
12k läst
3 svar
Ikea´s Laminatgolv
Hej. Hittade bara någon gammal tråd om ämnet så tänkte att det var bäst att skapa en ny.
Vi tänkte lägga nytt golv framåt vinter och undrar då över Ikeas laminatgolv Tundra vitkalkade.
Hur är kvaliteten på det? Man får vad man betalar för men är det så man behöver byta om 3 år för det är uppslitet eller det håller längre än så?
Är det värt att betala den skillnaden för riktigt parkett eller man kan lägga laminat i högre prisklass eller fungerar Ikeas för 69kr/kvm?
Vi tänkte lägga nytt golv framåt vinter och undrar då över Ikeas laminatgolv Tundra vitkalkade.
Hur är kvaliteten på det? Man får vad man betalar för men är det så man behöver byta om 3 år för det är uppslitet eller det håller längre än så?
Är det värt att betala den skillnaden för riktigt parkett eller man kan lägga laminat i högre prisklass eller fungerar Ikeas för 69kr/kvm?
Vi har ett högblankt IKEA laminatgolv i hallen i källaren, där det är ganska mycket trafik och därmed slitage. Golvet är 8 år nu till hösten och är inte alls slitet utan lär klara många år till.
Nu är detta från deras gamla serier så kvaliteten kan naturligtvis skilja sig mot det som finns att köpa idag. Sen är det ju som det är med vita golv. Smutsen syns direkt
Nu är detta från deras gamla serier så kvaliteten kan naturligtvis skilja sig mot det som finns att köpa idag. Sen är det ju som det är med vita golv. Smutsen syns direkt
Har det gamla vita Tundra laminatgolv hemma, inte samma färg som det finns att köpa idag dock, gamla är vitare.
Tänkte inte byta ut golvet men insåg att smuts syns direkt som mexitegel säger.
Parkettgolv blev för dyrt, och dörrarna skulle behövas hyvlas ner osv, ville bara ha nåt som duger och är billigt.
Köpte Tundra fast i Ekmönstat och har lagt det i sovrummet nu.
Har du råd så skulle jag rekommendera parkettgolv.
Hade inga problem med att lägga Ikeas laminatgolv men har inte lagt så mycket golv innan att jag kan jämföra.
Laminatgolvets kanter och hörn är ömtåliga när man lägger golvet.
Tänkte inte byta ut golvet men insåg att smuts syns direkt som mexitegel säger.
Parkettgolv blev för dyrt, och dörrarna skulle behövas hyvlas ner osv, ville bara ha nåt som duger och är billigt.
Köpte Tundra fast i Ekmönstat och har lagt det i sovrummet nu.
Har du råd så skulle jag rekommendera parkettgolv.
Hade inga problem med att lägga Ikeas laminatgolv men har inte lagt så mycket golv innan att jag kan jämföra.
Laminatgolvets kanter och hörn är ömtåliga när man lägger golvet.
Tack för svar. Tror vi har ett Ikea golv nu som är några år gamla och det ser helt ok än.
Tror jag kommer lägga Ikea när det väl är dags, skulle de hålla 5-7år så får man vara nöjd med det.
Tror jag kommer lägga Ikea när det väl är dags, skulle de hålla 5-7år så får man vara nöjd med det.
Klicka här för att svara