966 läst ·
8 svar
966 läst
8 svar
Akut golvläggningsfråga
Vi ska lägga nytt golv i helgen.
Ekparkett från Byggmax (billig men som fick bäst i test)
Golvet har legat 48 timmar i vår lägenhet innan det läggs.
Vi har dock svalt hemma (pga sjukdom som kräver att vi har svalt...)
Jag är nervös att fuktighet/temperatur ska påverka parketten när det sedan blir sommar och varmt...att parketten då ska svälla och att det ska uppstå problem.
Kan vi göra något för att förebygga detta?
Typ lämna extra stor glipa vid väggen?
Hur mycket isåfall?
Tack för hjälpen
Ekparkett från Byggmax (billig men som fick bäst i test)
Golvet har legat 48 timmar i vår lägenhet innan det läggs.
Vi har dock svalt hemma (pga sjukdom som kräver att vi har svalt...)
Jag är nervös att fuktighet/temperatur ska påverka parketten när det sedan blir sommar och varmt...att parketten då ska svälla och att det ska uppstå problem.
Kan vi göra något för att förebygga detta?
Typ lämna extra stor glipa vid väggen?
Hur mycket isåfall?
Tack för hjälpen
De rekommenderade 10mm bör räcka bra.
F
fredrik.johansson
Husägare
· Skåne
· 1 770 inlägg
fredrik.johansson
Husägare
- Skåne
- 1 770 inlägg
Ni har nog inte minusgrader hemma?
Vitsen är väl att golvet ska anpassas så att det har samma temperatur och fuktighet som omgivningen när det läggs, så det inte får en chock när du lagt det och sväller okontrollerat då. Jag hade också lagt enligt instruktion.
Vitsen är väl att golvet ska anpassas så att det har samma temperatur och fuktighet som omgivningen när det läggs, så det inte får en chock när du lagt det och sväller okontrollerat då. Jag hade också lagt enligt instruktion.
Fuktigheten lär inte påverkad på något dygn när den är inplastad. Men om man öppnar ett fruset paket inne kan det bli kondens. Det är nog främst det man vill undvika.
Vi har typ 16 grader hemma och öppet fönster jämt.
Det är en lägenhet på tredje våningen, tegel/stenhus och under är det flytspacklat och ångspärr.
Vi lägger ny stegdämpande.
Öppnade golvet idag, en dag innan läggning.
Det hade innan dess legat inne i en byggmax-butik (uppvärmd)
Golvet ska läggas flytande över 45 kvadrat.
Hade ni lämnat 1 cm vid väggen?
Det är en lägenhet på tredje våningen, tegel/stenhus och under är det flytspacklat och ångspärr.
Vi lägger ny stegdämpande.
Öppnade golvet idag, en dag innan läggning.
Det hade innan dess legat inne i en byggmax-butik (uppvärmd)
Golvet ska läggas flytande över 45 kvadrat.
Hade ni lämnat 1 cm vid väggen?
Inga problem om du följer instruktionen kommer bli bra lägger du på foam eller lumppapp? Se till att hålla rent i skarvar o identifiera transportskador så ska du se att det går galant!
I dörrhål o mot ev synlig vägg måste du lösa 10mm glipan utan att falla för frestelsen att minska den..då slipper du inspänning
I dörrhål o mot ev synlig vägg måste du lösa 10mm glipan utan att falla för frestelsen att minska den..då slipper du inspänning
Fuktspärren tillför inget i det här läget.
Klicka här för att svara