Jag bygger ett litet akvarium i källaren, och i det rummet har jag en kompassros av natursten som jag vill foga, helst med samma grafitfärg som resten av golvet.
Är lite rädd att fogen kommer att suga in i stenen så att den missfärgas, vad tror Ni?
Jag har funderat om det finns några genvägar, t.ex. mätta ytan med paraffinolja innan fogning.
Någon som har några knep? Hur gör man med natursten i allmänhet?
Källarrum med kompassros i natursten på golvet och väggar med kartmotiv och stenstruktur samt en träinristad dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

L
Vad är det för sten i rosen , fog missfärgar inte klinker eller kakel dom är för hårda

L Liteavvarje skrev:
Vad är det för sten i rosen , fog missfärgar inte klinker eller kakel dom är för hårda
Som rubrikern säger är det marmor, och den har lite porer och struktur.

Det där är väl en kompass i sjösten?
Inga problem med att foga, var bara snabb att svampa av i tid, är du osäker foga en liten
bit i taget.
Är porerna stora och man får fog i dom som man inte vill ha, får man helt enkelt gröpa ur dom med svampen.
Viss sten är avsedda att få fog i sig, men det är lite efter tycke och smak.
Alternativet är att vaxa dom innan fogning, en natursten skall alltid behandlas med vax el liknande, gärna ett par ggr om året.

Ska själv lägga (och foga) marockanskt kakel, detta ska behandlas med såpa eller olja innan och efter fogning.
Borde funka för dig också, du kan läsa mer nedan under "Produktbeskrivning mm"
https://www.marrakechdesign.se/sv/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.