Håller på att skrapa bort gammal färg från elementet innan jag ska måla om den:
https://www.byggahus.se/forum/threads/skrapa-bort-faerg-fran-element.302356/

Jag la färgborttagningsmedel på elementet över natt, men inte tillräckligt med bra skydd under. Det har droppat och kommit genom, ner till trägolvet.

Fick skrapa bort med spackelspade på de utsatta områdena, detta blev resultatet:
Trägolv med avlägsnad färg under radiator efter oväntad färgborttagningsdropp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trägolv med skrapade fläckar och färgrester nära väggkanten efter borttagning av färg från element.
Skapa konto

Dumt misstag från mitt håll, men nu försöker jag hitta nån lösning.

Är det möjligt att kanske lacka/olja just de områdena bara? Det är okay om nya lacken inte har exakt samma nyans, allt är bättre än hur det ser ut nu iaf.

Golvet är av gran, alla tips och förslag uppskattas!

L
Lacken har gott hädan
Gran är finkornigt så det sitter nog i ytan , torka av med halvvåt trasa så ev , taväck lakas ur från golvet flera gånger , putsa lite lätt med fint sandpapper så det vita går bort och sen klarlacka matt på de skadade fläckarna

L Liteavvarje skrev:
Lacken har gott hädan
Gran är finkornigt så det sitter nog i ytan , torka av med halvvåt trasa så ev , taväck lakas ur från golvet flera gånger , putsa lite lätt med fint sandpapper så det vita går bort och sen klarlacka matt på de skadade fläckarna
Tack för förslaget! Menar du något som detta? http://www.jula.se/catalog/bygg-och...farg/lacker-och-ytbehandling/klarlack-500949/

Om den är klar och matt, kommer det inte bara se ut som det redan gör nu?

L
Det är väl en form av klarlack nu , du måste se om det går att få bort det vita , tror nog att det är lacken som knottrat sig och blivit vit p-g-a tabortfärggrejer , annars får du kanske vita nyanser där , går det inte , lägg en matta över

@Liteavvarje Jaha, det vita ser mer ut som träets egna färg enligt mig. Tror inte det är något som behövs tas bort. Ser mer ut som det skulle göra om lacken hade slipats bort. Kanske inte syns så bra på bilderna.

Här är en bild med blixten på:
Träpanel med avslipade områden och spår av äldre lack som belyses med blixt.
Skapa konto

Känns mer som att det ska slipas lite med sandpapper som du sa och sedan lackas med något.

L
Kan vara så att det är träts färg och lackat , om golvet är slipat och lackat för många år sen , så har det mörknat , det mörknar av ljus och sol , vill bli lte rödaktigt , då blir det till att lacka med klarlack och leva med skillnaden i nyans ,:worried: det kommer att mörkna så småningom :)
om inget lägges ovanpå , tex en matta

L Liteavvarje skrev:
Kan vara så att det är träts färg och lackat , om golvet är slipat och lackat för många år sen , så har det mörknat , det mörknar av ljus och sol , vill bli lte rödaktigt , då blir det till att lacka med klarlack och leva med skillnaden i nyans ,:worried: det kommer att mörkna så småningom :)
om inget lägges ovanpå , tex en matta
Får nog bli så då, låta det mörkna med tiden :) Men jag är lite nyfiken, vad skulle bli skillnaden mellan klarlack och något sånt här?: https://www.bauhaus.se/golvlack-trestjarne-oljebaserad-silkematt-0-75l.html

Samma lack finns i blank och halvblank.

L
Är dina golv blanka eller matta , välj efter det , syns bra om lägger ett släpljus på det , eller ser när solen lyser in , blanka reflekterar rätt bra medan matta håller tillbaka blänket lite , du behöver inga stora mängder , så ta en liiiten burk , den blir iaf stående , sätt på locket hårt och vänd uppochner på den i hyllan , så håller den bättre och inget skinn på ytan nästa gång

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.