Jag skulle önska ett sånt här fint golv till vårt nya hus. Smala plankor, enstav. Vet någon vad den här typen av golv kallas? Och var hittar jag att köpa det? Finns det att köpa nytt? Just smala plankor verkar vara ovanligt bland golvleverantörerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Östergötland
· 58 inlägg
Baseco har olika bredder att välja på
Ofta är detta undergolv som haft en annan beklädnad. Har man otur så är det ganska dålig kvalitet på virket och det blir fult fort efter en renovering. Har man tur så är det bra virke och håller i evigheter. Vill du ha smala plank så borde en såg som gör golvplank kunna fixa det om det inte finns hos de stora golvtillverkarna.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det ser ju ut som vanlig hederlig råspåont.
Sådan som man lägger på taket. Det billigast man kan ha.
Har sådan på stallvinden, och på alla väggar och innertak i stallet också faktiskt.
Ger absolut ett robust intryck!
Sådan som man lägger på taket. Det billigast man kan ha.
Har sådan på stallvinden, och på alla väggar och innertak i stallet också faktiskt.
Ger absolut ett robust intryck!
Vilket billigt trägolv som helst ser väl ut ungefär sådär (förutom patinan)?
https://www.byggmax.se/golv/trägolv/massivt-trägolv/furugolv-p08914115
https://www.byggmax.se/golv/trägolv/massivt-trägolv/furugolv-p08914115
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det där är bara 14 mm tjockt, och kräver ett undergolv.useless skrev:
Nej, ett snyggt, billigt och "självbärande" golv är detta:
Logga in
Skapa konto
FURU GOLVTRÄ EKONOMI KVALITE 26X190 MM
http://www.gsbyggvaror.se/produkter/tra/FURU_GOLVTRa_EKONOMI_KVALITE.html
Har det själv på vinden, men skulle gärna haft det i hela huset i stället för Kährs "lamellparkett".
Vanliga golvbrädor av fur eller gran hyvlar vilken bättre bondsåg som helst upp åt dig i den tjocklek och bredd du önskar för bråkdelen av vad byggnadsvårdsbutikerna tar. Nackdelen är att det oftast inte är torrt nog att läggas direkt.
Jag la in ett köpt furugolv från Moeleven eller någon annan av de stora leverantörerna, men sedan dess har det fått bli en liten lokal såg med hyvleri som fått leverera. Moelvens golv är för tunt i förhållande till bredden. Jag föredrar minst 35mm tjocklek. Lokala sågen har dessutom kunnat plocka ut fur med mycket rött i för golv då jag tycker det blir vackert.
En mindre mängd som jag behövde för att laga ett annat golv som blivit skadat i en tidigare renovering gjorde jag själv med handöverfräs ur ett parti med 35x120 reglar från Bauhaus. Granregel 8,95kr/m stod det på skylten. Expediten stod på sig att det var gran och att priset gällde. Jag sa tack och lastade bilen full med riktigt fina furuplank i vackra färger. Tog en kväll att fräsa not och fjäder på plank till sådär 7m2 golv.
Nu står det inte var du bor, men jag får väll tipsa om Joungs såg i Valö, för den händelse att du bor i Uppland.
Jag la in ett köpt furugolv från Moeleven eller någon annan av de stora leverantörerna, men sedan dess har det fått bli en liten lokal såg med hyvleri som fått leverera. Moelvens golv är för tunt i förhållande till bredden. Jag föredrar minst 35mm tjocklek. Lokala sågen har dessutom kunnat plocka ut fur med mycket rött i för golv då jag tycker det blir vackert.
En mindre mängd som jag behövde för att laga ett annat golv som blivit skadat i en tidigare renovering gjorde jag själv med handöverfräs ur ett parti med 35x120 reglar från Bauhaus. Granregel 8,95kr/m stod det på skylten. Expediten stod på sig att det var gran och att priset gällde. Jag sa tack och lastade bilen full med riktigt fina furuplank i vackra färger. Tog en kväll att fräsa not och fjäder på plank till sådär 7m2 golv.
Nu står det inte var du bor, men jag får väll tipsa om Joungs såg i Valö, för den händelse att du bor i Uppland.
Klicka här för att svara