Håller på att byta golv i köket. Det tidigare var någon slags laminat-plattor, 10mm tjocka. Låg löst, lätt att ta bort..

Ska nu lägga vinylklick 4,5mm tjocka. Skulle gärna slippa riva de fina socklarna som lär sitta rätt hårt i putsade väggar. Idag är det som en "dubbel" sockel, och det befintliga golvet låg in under den yttre av socklarna. Dvs, om jag hade ett lika tjockt golv vore det lätt att lägga dit snyggt, men det är ju mycket tunnare.

Pergo har sitt mellanlägg,en slags foamplattor som bygger 1mm. Jag undrar om jag kan använda ett annat mellanlägg som är tjockare, och på så vis slippa riva socklarna?

Tex detta, som är 5mm:
https://www.bauhaus.se/underlag-eco-wood-5mm.html

Eller detta?
https://www.bauhaus.se/xps-dampningsplatta-5mm.html

Funkar sånt med vinylklick? Annars, finns det nån annan lösning?

Redigerat:
Vad är det för undergolv? Spån, betong, trä?
Hård board (masonit) bygger 3 mm el 4,8 mm men det skall helst limmas el spikas stum.
Finns även spontant sk Rot golv som och kan läggas flytande, men det bygger 6 mm.
Hur knepigt är det att ta bort dom yttre socklarna och monter lägre..?

Mazen Mazen skrev:
Vad är det för undergolv? Spån, betong, trä?
Hård board (masonit) bygger 3 mm el 4,8 mm men det skall helst limmas el spikas stum.
Finns även spontant sk Rot golv som och kan läggas flytande, men det bygger 6 mm.
Hur knepigt är det att ta bort dom yttre socklarna och monter lägre..?
Betong med limmade plast/linoleum, nått sånt.. typ hårda plast-plattor. Det tänkte jag lämna kvar.

Det går nog att montera om socklar, kanske.. riskerar att gå sönder förstås, tänkte mest att man slipper allt det om det går att använda ett 5mm mellanlägg!

Insåg nu idag att dessa typer av XPS-underlägg är alldeles för mjuka för vinylgolv. Antingen måste man lägga nån slags board, men då lär det vara lättare att fixa socklarna på något vis. Ska testa mig fram vad som blir snyggt.

Rot golv på 6 mm ger ett bra underlag, har själv lagt in ett sådan med vinylmatta på i ett kök.
Annars om du kan ta bort även det gamla plastgolvet och vinna några mm. Enklast är ändå att ändra socklarna.

Ah, det känns som alla typer av skivor man kan lägga blir jobbigare än att fixa socklarna iaf. Ska testa hur det ser ut med kvartslist, alternativt ta loss den yttre sockeln. Annars blir det att riva dem och sätta ny helt enkelt, om de nu inte håller helt och kan återanvändas.

Kvartstav funkar alltid speciellt i äldre sneda hus. Gästerna kommer inte ens se kvartsstaven.

Det kommer att bli svårt att lägga ett klickgolv utan att ta bort golvlisterna. Ta bort socklarna så kommer du att spara tid.

Det gick rätt lätt ändå att ta loss den yttre sockeln. Blir toppen att sätta tillbaka den bara + måla sen :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.