1 132 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Grovbetongplatta torktid?!
Hej!
Min man har lagt grovbetong där vi ska sätta klinker och installera kamin vi beställt till 28/11 enligt rek. Från någon inkompetent jävel på Bauhaus. Den är som tjockast 5cm och nu verkar det som att skiten måste torka i minst en månad innan vi kan lägga på klinker?! Stämmer det? Hade varit bra att veta med tanke på att vi nu måste skjuta upp den beställda installationen
Min man har lagt grovbetong där vi ska sätta klinker och installera kamin vi beställt till 28/11 enligt rek. Från någon inkompetent jävel på Bauhaus. Den är som tjockast 5cm och nu verkar det som att skiten måste torka i minst en månad innan vi kan lägga på klinker?! Stämmer det? Hade varit bra att veta med tanke på att vi nu måste skjuta upp den beställda installationen
Ja, det är en rekommenderat att vänta minst en månad, exakt hur lång tid beror på flera faktorer.
Risken är att om ni lägger plattor för tidigt är att plattorna kommer lossna så småning om.
Det finns fix och fogmassor som klarar stora rörelser, men inte för stora.
När gjöts golvet, och är det så jämnt gjutet att det går att lägga plattor på?
Och hur stort golv pratar vi om?
Risken är att om ni lägger plattor för tidigt är att plattorna kommer lossna så småning om.
Det finns fix och fogmassor som klarar stora rörelser, men inte för stora.
När gjöts golvet, och är det så jämnt gjutet att det går att lägga plattor på?
Och hur stort golv pratar vi om?
Hej! Tack.J Jörgen Ö skrev:Ja, det är en rekommenderat att vänta minst en månad, exakt hur lång tid beror på flera faktorer.
Risken är att om ni lägger plattor för tidigt är att plattorna kommer lossna så småning om.
Det finns fix och fogmassor som klarar stora rörelser, men inte för stora.
När gjöts golvet, och är det så jämnt gjutet att det går att lägga plattor på?
Och hur stort golv pratar vi om?
Det handlar alltså om en platta om ca 70*80 (där den gamla kaminstenen låg förr i tiden) igår gjöts den. Jag misstänker att den är jämn nog att lägga fix på.
Aha, inte större än så. Ja då skulle jag nog våga lägga plattirna
Ja då skulle jag nog våga mig på att lägga plattor iaf, ta gärna ett flexfix och en flexfog, så ska det nog gå bra.
Lägg plattorna så sent som möjligt innan kaminen ska på plats, typ 2dgr innan.
Aha, så pass liten yta.G GreggaGreta skrev:
Ja då skulle jag nog våga mig på att lägga plattor iaf, ta gärna ett flexfix och en flexfog, så ska det nog gå bra.
Lägg plattorna så sent som möjligt innan kaminen ska på plats, typ 2dgr innan.
Klicka här för att svara