Hej,

Vi avser flytta in i ett radhus (byggt -86) och är oroliga för belastning av golvet på övervåningen. Ett rum på 13 kvadrat som ska rymma mängder av böcker. Det är ca 15 Billybokhyllor (60 cm) fyllda med böcker (i princip ställer vi bokhyllor mot all väggyta).
Hur tar vi reda på om golvet håller för detta? Eller är det oproblematiskt?

Hälsningar,
Peter

Väggarna på förstavåningen stödjer även om de inte är bärande. Vad sitter väggarna under i förhållande till bokhyllorna?
Ytterväggar är inga problem för där stödjer ytterväggen.

Böckerna om barnuppfostran brukar vara de tyngsta ;)

Redigerat:
Fulkemisten
Man kan räkna på det. Som vanligt.

Kamintillverkare brukar väl säga 300 kg som maxbelastning för ett träbjälklag. Om vi räknar med att en sådan kamin är ungefär 0,5 m i diameter så blir det knappt 0,2 kvm yta. Då håller ett träbjälklag för ungefär 1,5 ton per kvm. Det håller det troligen inte för, i alla fall inte mitt på.

En hyllmeter skönlitterära böcker väger ungfär 20 kg/ hyllmeter. Tidskrifter kan väga upp emot 50 kg/ hyllmeter. Om vi då räknar på dina bokhyllor med 7 hyllplan så blir det 4,2 hyllmeter styck. Med själva hyllan som kanske väger 15 kg skulle de då komma upp i 100-200 kg styck. Jag gissar på närmare 150 kg för blandade böcker per hylla. En sådan hylla du nämner tar upp ca 0,17 kvm golvyta. Det blir ungefär 880 kg/kvm, betydligt mindre än braskaminen i exemplet.

Om man då ställer in 15 bokhyllor så blir det ju 2,25 ton. Nu börjar det låta mycket. Men. Ett golvbjälklag klarar otroligt stora laster invid väggarna. Särskilt om det också finns väggar under som tidigare sagt. Det är dessutom inte ens i närheten av exemplet med kaminen där det nog finns säkerhetsmarginal också.

Jag skulle beroende på husets övriga konstruktion börja kånka upp böcker.

Redigerat:
Normen för utbredd last i en bostad är 2 kN/kvm, ca 200 kg/kvm, alltså ca 2,6 ton i ett 13 kvm rum. Då dimensionerar man dessutom med hänsyn till att golvets nedböjning inte skall överskrida 1/300 av spännvidden, inte med hänsyn till risken för brott. När lasten är koncentrerad längs väggarna tål golvet, som redan påpekats, mycket mer.

Tack för alla svar!! Verkligen snällt!!

Tre av väggarna är ytterväggar. Den vägg som inte är yttervägg är en fortsättning på väggen på bottenplan (om ni förstår vad jag menar).

Anledning till min fråga är att då jag för 10 år sedan bodde i ett annat radhus så "sjönk" golvet med 2-3 cm på ett ställe (innervägg). Nu bor vi inte kvar så jag vet inte om detta var bestående. Det vi är oroliga för är att vi gör bestående skador på radhuset (och som påverkar en eventuellt försäljning i framtiden).

Det som tillkommer är skrivbord, datorer (tre stationära) och en massa skrivbordsprylar - allt detta kommer att stå i mitten av rummet ...

Orolig för att man helt plötsligt sitter på bottenvåningen med tangetbordet i handen ...:-)

X Xoriente skrev:
Orolig för att man helt plötsligt sitter på bottenvåningen med tangetbordet i handen ...
Den risken är nog väldigt liten, men det är inte fel att hålla koll på vad man belastar golvet med.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.