O olofh skrev:
Med risk för att låta lite hård men..om du själv tror det är asbest, varför fortsätter du att bryta upp golvet? Då har du vid detta lag redan utsatt dig för det vilket ju i så fall är olyckligt.

Och nej, jag tror fortfarande inte att det är asbest men det är inte jag som jobbar i det. Jag trodde inte heller det var asbest i golvlimmet vi hade men skickade ett analysprogram bara för att vara säker. Men under tiden innan jag fick svar lät jag så klart bli att jobba med det. Provet visade heller inget
Hård får man vara! :)

Men jag har inte fortsatt riva upp golvet.
När jag misstänkte att det kunde vara asbest så slutade jag. Det var i sista rummet jag rev i.
Jag tror inte att det är det men jag är inte 100 % så lite oro finns.
Därför ska jag köpa halvmask med p3 filter, engångsoveraller, skärma av rummet med plast, arbeta varsamt och sen har jag en golvfläkt med bra blås som kommer blåsa ut luft från ett öppet fönster när jag grejar.
Efteråt kommer allt noga torkas av och skuras.
Då känner jag att jag har gjort tillräckligt

• Gilla
olofh
  • Laddar…
S
N Nyfiknast skrev:
Då låter det rimligare.
Är det en fräs du användt och skrapat där du inte kom åt?
Ser ut att vara limrester också va?
Resultatet är riktigt fint, vad har du för ytbehandling och kan man göra den själv?
Är räcket original?
Många rätt du gjorde tycker ja, fin färg på trappen, snyggt med grått och räcker ser dunder ut.
Hur gör man på den främre rundade delen av trappstegen, slipar som en galning?
3 timmar a la 20 steg, 60h. 1,5 vecka av semestern får jag lägga på trappen verkar de som.
Lackfräs från Metabo. Hyrde den för en dag för 240kr tror jag. Tog fyra timmar.
Kampanj just nu för 2241kr:
https://www.byggahus.se/forum/threa...ra-pris-laenktrad.285770/page-14#post-2875362

Skrapade hörn som du skrev och sen slipade med excenterslip och en hörnslip. Målade vangstyckena så behövde inte slipa lika noggrant där. Skrapade profilen på trappnosen och slipade lagom (syns ju inte så mycket). Osmo hårdvaxolja på stegen och la deras dekorvax Mahogny för färgens skull.
Det var fernissa i orginal och vi gillade färgen. Någon gång hade man limmat matta och svart trappnos. Det fixar man själv om man är lite noggrann fast det är ju dålig arbetsställning och hårt jobb.
Tror jag la en vecka i mellandagarna efter all julmat förra julen. Efter att hag suttit still och varit social ;)

Räcket är inte orginal men gissar att det suttit sån svängd handledare från början.
Fick tag i en överbliven handledare som passade rätt bra. Fast jag fick ju såga om den.
Jag rekommenderar att beställa färdiggjord från Herrljunga ledstångsfabrik.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.