Golv
Jessica Ericsson: Vi ska sätta klinker och el-golvärme i hallen. I anslutning till hallen finns en liten toalett och vi funderar nu på om vi ska riva ut befintlig klinker där inne för att dra golvvärme även där inne när man ändå håller på. Är det möjligt att ha hallen och toaletten på samma slinga? Om vi bara gör hallen nu är det möjligt att "koppla på" golvvärme till toaletten senare Hallen
MathiasS: Äh, kör på bara. Den enda gången jag skulle överväga det är för större plattor typ 30x60. 25x25 plattor är ju normalt plana. Jag ritar stödlinjer i golvet med linjal och penna och använder sedan snöre för att snabbt få rätt fogbredd. Sedan är det bara att kötta på.....
Johannes W. E. Eriksson: Multiverktyg typ Fein med runda / halvcirkel klingan är bättre för att ta upp fyrkantiga hål i golv. Har själv använt det med framgång för att såga upp parkett vid bygge av halvväggar. Svårt att åstadkomma ett fyrkantigt hål med enbart hålsåg om man har krav på att kanterna skall vara någorlunda snygga. Men det kan ju bli ganska mycket gnidande om det är tjockt; då kanske
redox: [citat] Kanske blev billigare att spara in på ett lager 😅
Östren Holmström: Hejalla Jag har en äldre golvslip, en trumslip från Örebromaskinersom har några år på nacken. Det börjar vara svårt att köpaslipband till denna, det behövs en bredd på 254mm och slippapperetska vara på rulle, inte som band. På den här maskinen klipper mantill rätt längd och spänner in den på sliprullen. Finns det någondär ute som har ett tips på var kan fortfarande kan hitta
cazet: vet inte än , håller på och tar bort det översta lagret nu får kolla sedan
Johan Pettersson5497: Hej! Jag ser ofta att många med gamla brädgolv kör på de lite ljusare varianterna. Såpskurade, slipade och lutade sen oljat, vitpigmenterat etc Själv gillar jag verkligen lite mörkare brädgolv som inte har den ljusa tonen. Se bifogad bild. Hur får jag till det med mina brädgolv hemma? Någon som har något tips? Är det bara att tvätta av dem och sen olja in dem?
sofftis: [citat] Har kollat och frågat och man ska inte ha primer på sånt golv. Har fått rådet att köpa mindre plattor med bredare fogar som släpper upp fukten.
mexitegel: 15mm klinker isolerar ungefär lika mycket som 0,5mm cellplast. 15mm trä isolerar ungefär lika mycket som 5mm cellplast. Att riva ut klinkern är således helt onödigt. Det innebär också att så länge det finns isolering värd namnet under plattan så går det utmärkt att lägga parkett på klinkersen. Framledningstemperaturen kommer så klart behöva höjas några grader för att
rakt09: ett högre högsta steg leder lätt till snubblingar. man kan minska risken genom att höja de två översta stegen på ett gradvis sätt. om det låter sig göras är det värt besväret.
Jansson69: [citat] Ok då är det någ lungt jag tänkte att du ville släppa tyngder på golvet och det lär inte platonmattan vara dimensionerad för..
BirgitS: Det är alltså ett lamellparkettgolv, precis som de parkettgolv man köper idag, och inte massiva stavar som under mellankrigstiden. Här ser man en bild på hur det är uppbyggt av 3 olika skikt av trä med olika riktning: https://www.kahrs.com/sv-SE/fordelarna-med-lamellparkettgolv
anders07: [citat] Du kan i princip använda vilken fix som helst som också är för utomhusbruk (vilket nästan alla är, men det finns vissa som har olika typer av plaster i sig som inte är lämpliga)...
Henrik Vamos: Planerar inför kommande klinkersättning i hallen. Upobyggnad: Golvvärme i glespanel infälld mellan golvreglar. 22mm spånskiva skruvlimmad i spontar. Det kommer bli klinker i själva entrén som övergår till parkett. Alltså vill jag inte att det ska bygga för mycket i själva entrén, men jag behöver något innan klinkern. Den tidigare entrén hade klinker direkt på spånskivan vilket
katarina fridell: [citat] Så kul att se detta golv även hos dig. Vi har en restaurang i Ystads gamla stationshus och just detta golv är det även hos oss. Hamnade här för att hitta tips just om hur vi kan rengöra det på bästa sätt. Är så ojämnt smutsigt. / kattis
meric426: Gammal tråd men har samma under vårt golv från 47. Gjorde ni någonsin tester på det? Asbest?
Daniel Söderman1: Vi funderade också på att måla. Alla som skriver att det bara är att lyfta upp kaminen är lite naiva. Klart det går men vår kamin och skorstensrör måste demonteras. Täljstenskamin som väger 250kg och ett skorstensrör som går i vinkel. Sen är tilluftsröret i golvet ett hinder men det går så klart knäcka glaset istället för att lyfta över det. Vår ide var att lägga en plåt
RiKr: Du behöver sannolikt gå över ytan med slip inför flytspackling. Kör på ett industrispackel så ska det säkert bli bra.
clundh: Jag ska lägga nytt laminatgolv i hallen som är lite mer slit/vattentåligt och har nu tagit bort ett gammalt laminatgolv. Huset är utbyggt efter elementet och precis där grovdammsugaren står. Där finns ett 22mm golvspån fastspikat på reglar. Närmast på bilden syns ett äldre golv på ca 10mm som är fastspikat i reglar. Det blir därför en höjdskillnad på ca 10mm som tidigare ägare
fribygg: En bit planhyvlad ek blir fint, bryt kanterna med ett slippapper eller fräs en rundning
Anonymiserad 382478: Socklar före golv?= Göra om! Finns ingen annan mirakellösning... kleta inte dit något och godta inget klet från snickaren OM klet missbrukas så ska målaren pilla till det och måla in.
chrisli: Har nu prövat Rust Remover. Det funkade bra, se bilden. Fick spola ordentligt då ämnet är en form av genomskinlig gelé som blir lite rosa efter ett par minuter. Efter ett par, tre minuter torkade jag bort och spolade med vatten. Ingen påverkan på stenen. Dock är Rust Remover rätt dyr. Tänker också testa oxalsyra eller nanosvamp framöver på resterande fläckar.
Max Hj: Hej, Jag har anlitat en firma för att slipa et är gammalt furugolv. Golvet var slitet. Jag är dock inte helt nöjd med resultatet då det känns ytligt slipat på vissa ställen och hårdvaxoljan har redan börjat lossna. Är detta ett dåligt jobb eller har jag orimliga förväntningar?
klaskarlsson: [citat] Det bästa är om du iaf tar in två offerter så du har något att jämföra med. Men det låter rätt dyrt om det är arbetskostnaden för ett relativt fyrkantigt utrymme med bra underlag (dvs det är bara att lägga in laminatet). Om vi antar att det tar två pers två dagar så blir det en timkostnad på 875 kr/h - relativt dyra hantverkare. Är det inklusive material så beror det
Oscar60: Hej, Vi har sedan länge haft problem i en hall med att det varit spruckna fogar mellan klinkerplattorna. Vi har inte brytt oss så mycket eftersom vi haft en matta över, men nu känns det dags att ta tag i detta. Jag kände igår på några plattor och de var helt lösa, bara fogen som höll dom fast. Inga fix rester alls på baksidan av platten, se bild. Vad beror det på, har fixet varit för
Fideliox: [citat] Ja lägga om det är inte aktuellt nu. Det märkliga är om jag lyfter på det gamla försiktigt så saknas det ca 5cm skum. Så det gamla lutar neråt åt det nya. [bild] Jag provade stoppa in en 5cm remsa men då blir det ojämnt längre ut och värre. [bild] Satte listen jag hade och lite skum under. Det blev ganska bra ändå. Dock sett att t ex bauhaus har nivålister för 3mm t ex
Maxoz: Yes vinkelslip med en kåpa som liknar betongslip samt dammsugare. Det dammade faktiskt inte alls mycket. Jag har vinkelslip där man kan styra varvtalet på dock. Gissar på att det kommer äta rätt snabbt om den bara går på full fart. En riktig betongslip är väl bäst men kunde inte riktigt motivera inköp av det. Eventuellt hyra då.
Vivktor r: Hej! Enligt säljarna på Bejlin har fabriken nu ställt om produktionen på Fiskbensparkett till en tunnare ej omslipningsbar modell. Tyvärr så finns inte utseendet Rustic med inslag av kvistar och härliga nyanser kvar i den nya modellen Sigtuna.... Vi vet att de sålde den gamla modellen "Fiskbensparkett Karlshamn (Misty white)" fram till sommaren i år 2025. Är det någon som vet/ hört