E
Hej,

Håller på att måla om vardagsrummet, och då golvlisterna var borta passade jag på att ta bort några bitar klickgolv för att undersöka den gamla stavparketten jag misstänkte skulle finnas där. Verkar behöva slipas och lite renovering.

Identifierat en gammal fuktskada under ett fönster.

Har för hand planslipat några av de gamla stavarna (bara en på bilderna..), men de är mycket mörkare än resten av golvet. Är detta pga fuktskadan? Misstänker att resten av golvet inte kommer bli lika mörkt och fint även efter en slipning?

De har dessutom krympt en aning, hur kan man lösa en reparation på bästa sätt själv?

Klickgolvet på toppen har nog gjort sitt och är planerat för utbyte de kommande 2-4 åren oavsett, så då kan man ju lika gärna testa att åtgärda originalparketten istället..

• Gammal stavparkett med mörknade plankor och tecken på tidigare fuktskada, delvis blottlagt under borttaget klickgolv nära en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gamla stavparkettgolv med en slipad planka synlig, mörkare än de omgivande. Golvet visar tecken på tidigare fuktskada.
    Skapa konto
  • Gammalt parkettgolv synligt under borttaget klickgolv, med mörka fläckar vid fönster som antyder fuktskada; vit radiator i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gammal stavparkett synlig under borttaget klickgolv, närbild av mörka träplankor vid en vägg med borttagen golvlist och synliga skador.
    Skapa konto
  • Gammal stavparkett med en bit mörkare planka synlig bredvid en borttagen golvsockel, antydan till fuktskada vid väggen.
    Skapa konto
E
Ingen som har någon idé?

Det var ca 3mm lamell som jag tror är limmat på furustavar. Är det ens görbart att slipa?

Funderar på att bryta upp eländet o kanske göra ett försök inom någon månad eller så..

Lite desperat är jag så kanske @nino har något inspel..?

Bästa svaret

🙂🙂

Klart det går att slipa
Sen är det svårt att säga om det blir bra eller inte... Du vet ju inte vad som döljer sig under klick golvet heller, kan ju vara värsta skadan där eller inte

36 - 50/60 - 80 - 100/120 korn bör du nog använda,.vet inte vad du kört med?

Är det glipor så har Bona Mix&Fill som du blandar med slipdamm och spacklar ut, minns inte om det är efter 36 eller efter 60, men troligast efter 60.

Sen finns alltid risken att stavarna släpper när du lackar golvet:, men det vet man först när dom släppt 😬

E
Bra eller inte får man nog se.. tänker att det ligger en liten gömd skatt som man kanske kan ta tillvara på.

Går det åt skogen så får jag köpa något nytt klickgrejs o täcka eländet igen tänker jag, värre är det inte.. rummet är ca 16-18m2. Vet att både nuvarande klickgolv och troligtvis även underliggande parker sträcker sig flytande in även i ett litet rum på ca 8m2 där man slagit upp en mellanvägg för kanske 15-20 år sedan..

Det jag funderade främst på är om man kan få en acceptabel lagning av fuktskadan själv, resten får bära eller brista lite gran. Men är det enklast att köra första försöket med en trumma, en roterande (sett att bonamill har nogon variant) eller en oscillerande fyrkantig är enklast att lyckas med resten?

E
nino nino skrev:
🙂🙂

Klart det går att slipa
Sen är det svårt att säga om det blir bra eller inte... Du vet ju inte vad som döljer sig under klick golvet heller, kan ju vara värsta skadan där eller inte

36 - 50/60 - 80 - 100/120 korn bör du nog använda,.vet inte vad du kört med?

Är det glipor så har Bona Mix&Fill som du blandar med slipdamm och spacklar ut, minns inte om det är efter 36 eller efter 60, men troligast efter 60.

Sen finns alltid risken att stavarna släpper när du lackar golvet:, men det vet man först när dom släppt 😬
På de stavarna jag handslipat körde jag enbart 60 på plant underlag och körde staven i fiberriktning, ville mest få fram ett rent träämne för att se hur det såg ut.

C
Ingenting är omöjligt så klart, men någonstans måste man väga in hur mycket det är värt att lägga på ett golv som förvisso är väldigt snyggt, men inte särskilt påkostat jämfört med riktig stavparkett. Hade det varit en mindre skada och resten av golvet varit i toppenskick, så absolut. Men nu ser skadorna ut att vara rätt stora.

Tänker att du får räkna med att matcha och tillverka nya stavar för att ersätta de skadade. Du skall sedan lyckas limma in dem in situ med acceptabelt resultat. Och sen skall hela rasket slipas och ytbehandlas. Förmodligen för sista gången - 3 mm ger ju inte mycket marginal för slipning.

E ETQ skrev:
Hej,

Håller på att måla om vardagsrummet, och då golvlisterna var borta passade jag på att ta bort några bitar klickgolv för att undersöka den gamla stavparketten jag misstänkte skulle finnas där. Verkar behöva slipas och lite renovering.

Identifierat en gammal fuktskada under ett fönster.

Har för hand planslipat några av de gamla stavarna (bara en på bilderna..), men de är mycket mörkare än resten av golvet. Är detta pga fuktskadan? Misstänker att resten av golvet inte kommer bli lika mörkt och fint även efter en slipning?

De har dessutom krympt en aning, hur kan man lösa en reparation på bästa sätt själv?

Klickgolvet på toppen har nog gjort sitt och är planerat för utbyte de kommande 2-4 åren oavsett, så då kan man ju lika gärna testa att åtgärda originalparketten istället..
Det beror väl på hur noga man är.

Jag tycker det är snyggare med en uppfräschad parkett/lamellgolv, som kanske inte är helt jämn i tonen osv, än alla typer av klickgolv och liknande. Alla dagar i veckan.

Så jag tycker du ska limma fast alla lösa delar, ”spackla” med sågspån och sen slipa. Kommer bli snyggare än golvet som är på nu. Gärna låga något proffs göra det.

Men vad är det för golv under lamellerna? Jag trodde att den typen av golv endast limmades på olika typer av skivor. Det ser ju nästan ut att ligga ännu ett lager parkett under där?

/PM

E
P Project Mellangården skrev:
Det beror väl på hur noga man är.

Jag tycker det är snyggare med en uppfräschad parkett/lamellgolv, som kanske inte är helt jämn i tonen osv, än alla typer av klickgolv och liknande. Alla dagar i veckan.

Så jag tycker du ska limma fast alla lösa delar, ”spackla” med sågspån och sen slipa. Kommer bli snyggare än golvet som är på nu. Gärna låga något proffs göra det.

Men vad är det för golv under lamellerna? Jag trodde att den typen av golv endast limmades på olika typer av skivor. Det ser ju nästan ut att ligga ännu ett lager parkett under där?

/PM
Instämmer till fullo, tänkte inte hålla på o nytillverka stavar.. färgskillnaden får vara som den är. Gamla golv ska ha lite själ i sig.

Att det är sista slipningen som det klarar talar också för att inte skicka in alltför mycket pengar i det.
Ska försöka fixa till det när jag är i fas med resten av projekten, och blir det skit så har jag iallafall tränat på golvslipning till nästa gång, men kan det skänka glädje till mig några år och ev. ny ägare ytterligare några år är det absolut värt att testa.

svar på din fråga: under stavarna (lameller?) så ligger det som du säger ytterligare ett lager, det ser ut som furu om man tittar där det är friskt, skulle kanske kunna vara gran, men tvivlar. De är sågade i ca 10mm bredd med varierande längd. På dessa år stavarna limmade, under dessa är det rester av lumppapp eller liknande material. Detta ligger alltså flytande på betongbjälklaget.

Konstruktionen känns som en föregångare till de klickgolv som finns idag. Huset är från första halvan av 60-talet.

• Gilla
rakt09
  • Laddar…
om jag skulle ge mig på att renovera det ursprungliga golvet skulle jag önska att ha någon kvadrat reserv av identiskt samma golv att kannibalisera och kunna ersätta skadade pinnar med.

man hittar sådant under garderober, köksskåp, eller genom att man ersätter en bit av golvet med annat material, t ex ett stengolv innanför entren en bit. eller i bästa fall finns det oanvända bitar av ursprungsgolvet lagrade någonstans, t ex på vinden. eller hos grannen med hus som byggdes samtidigt:)

räkna med att ett mer eller mindre betydande antal bitar sitter löst, behöver lyftas ur och för att sedan återlimmas. en del kommer vara missfärgade av vin eller kaffe, har det stått en växt som vattnats någonstans tål inte dessa 60talsgolv många molekyler vatten innan ytpinnarna deformeras och lossnar. slutligen intill en trappa kan slitaget motivera nytt golv.

önskar dig god framgång!

C
E ETQ skrev:
Konstruktionen känns som en föregångare till de klickgolv som finns idag. Huset är från första halvan av 60-talet.
Helt rätt, dåtidens motsvarighet till dagens "parkettplank".
Lamellerna är ribborna som stavarna är limmade mot om jag förstått det rätt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.