Lade parkett på övervåningen ovanpå plastmatta och foam. Allt ser perfekt ut, förutom att det känns närmast omöjligt att få till en snygg list mot trappan med alla vinklar. Kanske borde gjort annorlunda från början men nu ligger golvet där..
Tanken var en L-format eklist, någon som har tips på hur jag ska kunna få till det på ett någorlunda snyggt sätt?
Tack på förhand

• Trappsteg med parkett installerad och ojämn kant mot övervåningens golv. Problem med att få en snygg list att passa vinklarna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Parkettgolv på övervåning framför trappa, svårigheter med lister kring trappans vinklar.
    Skapa konto
I vårt hus är det löst med en trappnos mot golvet och en vertikal eklist som avslut på golvlisten. Det är inte jag som gjort det, jag kanske hade gjort någon detalj annorlunda om jag ställts inför problemet.

Trappnos i ek med vertikal eklist mot golv, anslutningslösning till golvlist.
Skapa konto

Trappnos i trä mot golv med vertikal eklist som avslut på golvlisten vid en trappa i ett hus.
Skapa konto

Trappnos var snyggt men för ts skulle jag fundera på en foglist i ek och spiklimma mot parketten för minsta möjliga glipa. Utmaningen är att få den i jämn kivå mot golvet, nedåt kan man välja hur bred man vill ha.
En kloss som avslut på golvlisten men vit.

• Gilla
Knalle10 och 1 till
  • Laddar…
M Mellanbarn skrev:
Trappnos var snyggt men för ts skulle jag fundera på en foglist i ek och spiklimma mot parketten för minsta möjliga glipa. Utmaningen är att få den i jämn kivå mot golvet, nedåt kan man välja hur bred man vill ha.
En kloss som avslut på golvlisten men vit.
Jag hade nog löst problemet på liknande sätt faktiskt.

• Gilla
Knalle10
  • Laddar…
Renoverings-Pettson Renoverings-Pettson skrev:
I vårt hus är det löst med en trappnos mot golvet och en vertikal eklist som avslut på golvlisten. Det är inte jag som gjort det, jag kanske hade gjort någon detalj annorlunda om jag ställts inför problemet.

[bild]

[bild]
Snyggt, tack för bilderna

• Gilla
Renoverings-Pettson
  • Laddar…
ett högre högsta steg leder lätt till snubblingar. man kan minska risken genom att höja de två översta stegen på ett gradvis sätt.

om det låter sig göras är det värt besväret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.