1 143 läst ·
25 svar
1k läst
25 svar
Parkett på klinkers med vattenburen golvvärme - effektförlust?
Låt klinkersen ligga
För mig är det rätt givet att om du lägger parkett ovanpå klinkers så kommer golvvärmen att fungera sämre. Det blir som på vintern när du klär på dig flera lager. Sen är frågan hur mycket sämre. Där kan folk tycka och tänka olika saker men du lär ha svårt att få fram fakta innan du har provat.
I den situationen, när du gör nånting utan att ha fakta, så tar du en risk. Risken är att lösningen inte blir särskilt bra, att du får höga uppvärmningskostnader och t om att du inte kan värma rummet med den valda lösningen. Det är en risk som i alla fall jag inte skulle ha någon större lust att ta.
Sen undrar jag hur det skulle bli med trösklar och lister och liknande.
I den situationen, när du gör nånting utan att ha fakta, så tar du en risk. Risken är att lösningen inte blir särskilt bra, att du får höga uppvärmningskostnader och t om att du inte kan värma rummet med den valda lösningen. Det är en risk som i alla fall jag inte skulle ha någon större lust att ta.
Sen undrar jag hur det skulle bli med trösklar och lister och liknande.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Jag brukar kunna räkna på saker men det verkar bli lite jobbig uträkning det där.
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 281 inlägg
Värmeflödet nedåt= (Slingtemp - marktemp)/tjocklekbetong*termresistivitetbetong + tjocklekfrigolit*termresistivitetfrigolit + tjocklekmakadam*termresistivetmakadam osv).aspa-hasse skrev:
Värmeflödet uppåt = (slingtemp - rumstemp) /(tjocklekfix*termresistivitetfix + tjocklekklinker*termresistivitetklinker + tjocklekparket*termresistivitetparkett).
Så får du förhållandet mellan värmeflödet uppåt och nedåt. Lek sedan med att minska parkettjocklek till 0 så ser du parkettens påverkan.
Kanteffekter vid husväggen får du inte med i denna uträkning.
Nu lägger man nog inte parkett direkt på klinker, och sedan finns det väl luft där mellan m.m. som troligtvis gör skillnad ocksåT Thomas_Blekinge skrev:Värmeflödet nedåt= (Slingtemp - marktemp)/tjocklekbetong*termresistivitetbetong + tjocklekfrigolit*termresistivitetfrigolit + tjocklekmakadam*termresistivetmakadam osv).
Värmeflödet uppåt = (slingtemp - rumstemp) /(tjocklekfix*termresistivitetfix + tjocklekklinker*termresistivitetklinker + tjocklekparket*termresistivitetparkett).
Så får du förhållandet mellan värmeflödet uppåt och nedåt. Lek sedan med att minska parkettjocklek till 0 så ser du parkettens påverkan.
Kanteffekter vid husväggen får du inte med i denna uträkning.
Ja och det brukar bli lite svettigt på vintern när du tar på dig tre tröjor.
15mm klinker isolerar ungefär lika mycket som 0,5mm cellplast. 15mm trä isolerar ungefär lika mycket som 5mm cellplast. Att riva ut klinkern är således helt onödigt. Det innebär också att så länge det finns isolering värd namnet under plattan så går det utmärkt att lägga parkett på klinkersen.
Framledningstemperaturen kommer så klart behöva höjas några grader för att kompensera träts isolerade förmåga.
Framledningstemperaturen kommer så klart behöva höjas några grader för att kompensera träts isolerade förmåga.
Klicka här för att svara