J
H HEM2121 skrev:
Det är värre om du lägger golvvärme och där du inte får ut den värme som du har tänkt dig. Då är det bättre att vänta tills du är beredd att lägga de pengarna.
Har du läst TS första inlägg?

För mig är det rätt givet att om du lägger parkett ovanpå klinkers så kommer golvvärmen att fungera sämre. Det blir som på vintern när du klär på dig flera lager. Sen är frågan hur mycket sämre. Där kan folk tycka och tänka olika saker men du lär ha svårt att få fram fakta innan du har provat.

I den situationen, när du gör nånting utan att ha fakta, så tar du en risk. Risken är att lösningen inte blir särskilt bra, att du får höga uppvärmningskostnader och t om att du inte kan värma rummet med den valda lösningen. Det är en risk som i alla fall jag inte skulle ha någon större lust att ta.

Sen undrar jag hur det skulle bli med trösklar och lister och liknande.

• Gilla
HEM2121
  • Laddar…
aspa-hasse aspa-hasse skrev:
du lär ha svårt att få fram fakta innan du har provat.
Det är ganska lätt att räkna på värmeflöden från golvvärmeslingan nedåt mot marken och uppåt mot rummet om man vet alla skikttjocklekar och material från marken till parketten..

T Thomas_Blekinge skrev:
Det är ganska lätt att räkna på värmeflöden från golvvärmeslingan nedåt mot marken och uppåt mot rummet om man vet alla skikttjocklekar och material från marken till parketten..
Den informationen har jag tyvärr inte

Jag brukar kunna räkna på saker men det verkar bli lite jobbig uträkning det där.

J Jotre skrev:
Den informationen har jag tyvärr inte
Vet du tjockleken på betongplattan och eventuell isolering därunder?

aspa-hasse aspa-hasse skrev:
Jag brukar kunna räkna på saker men det verkar bli lite jobbig uträkning det där.
Värmeflödet nedåt= (Slingtemp - marktemp)/tjocklekbetong*termresistivitetbetong + tjocklekfrigolit*termresistivitetfrigolit + tjocklekmakadam*termresistivetmakadam osv).
Värmeflödet uppåt = (slingtemp - rumstemp) /(tjocklekfix*termresistivitetfix + tjocklekklinker*termresistivitetklinker + tjocklekparket*termresistivitetparkett).
Så får du förhållandet mellan värmeflödet uppåt och nedåt. Lek sedan med att minska parkettjocklek till 0 så ser du parkettens påverkan.
Kanteffekter vid husväggen får du inte med i denna uträkning.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Värmeflödet nedåt= (Slingtemp - marktemp)/tjocklekbetong*termresistivitetbetong + tjocklekfrigolit*termresistivitetfrigolit + tjocklekmakadam*termresistivetmakadam osv).
Värmeflödet uppåt = (slingtemp - rumstemp) /(tjocklekfix*termresistivitetfix + tjocklekklinker*termresistivitetklinker + tjocklekparket*termresistivitetparkett).
Så får du förhållandet mellan värmeflödet uppåt och nedåt. Lek sedan med att minska parkettjocklek till 0 så ser du parkettens påverkan.
Kanteffekter vid husväggen får du inte med i denna uträkning.
Nu lägger man nog inte parkett direkt på klinker, och sedan finns det väl luft där mellan m.m. som troligtvis gör skillnad också

Ja och det brukar bli lite svettigt på vintern när du tar på dig tre tröjor.

15mm klinker isolerar ungefär lika mycket som 0,5mm cellplast. 15mm trä isolerar ungefär lika mycket som 5mm cellplast. Att riva ut klinkern är således helt onödigt. Det innebär också att så länge det finns isolering värd namnet under plattan så går det utmärkt att lägga parkett på klinkersen.

Framledningstemperaturen kommer så klart behöva höjas några grader för att kompensera träts isolerade förmåga.

• Gilla
Jotre och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.