Centano
Centano: Kan det vara gamla föroreningar som tränger upp, olja kanske?
1 svar · 326 läst
·
S
Sthlm_: Nej det går inte bra.
1 svar · 363 läst
G
grovspacklarn: [citat] Radhusträ som det också kallas, som en hyllning till radhusfilé
11 svar · 2,8k läst
·
A
annaisan: Hur får jag det snyggt runt räcket? Eller går inte det? Borde jag ta bort det? Går det ens?
0 svar · 196 läst
·
S
stenfan: Hur gjorde du och hur blev det?
1 svar · 566 läst
S
snikanor: Nej just det, det behövs ju inte så klart. Men hur ska man då tänka med tanke på vad tillverkaren skriver? Eller så spelar det ingen roll om man kör med eller utan ångspärr mellan undergolv och golv, då det ändå inte ska ske någon fuktvandring mellan nedervåning och övervåning (så länge båda är uppvärmda)?
2 svar · 567 läst
arneri68
arneri68: Lackade ekgolv som slipas med golvslip brukar först köras med 40 papper, men det tror jag är onödigt grovt för ett skurgolv i gran(?). Tror 60 papp avverkar tillräckligt och sedan 80 papp. Möjligt att något finare papp kan användas i sista runda om golvet skall oljas eller såpas. Jag tycker den stora golvslipen var enkel att köra, men hörn och kantslipen (roterande skiva) var
11 svar · 819 läst
·
Alfredo
Alfredo: [citat] Sitter det kvar en bit skruv i tröskeln också? Det går inte helt enkelt att knacka (banka) ut den med lämpligt dorn? Borra ett skapligt grovt hål i någon hyfsat stabil plankstump, lägg tröskeln med skruven över borrhålet och försök slå ut den. Även i tröskeln kan du limma dit en plugg som förstärkning om det behövs så länge skruvskallen kommer att täcka pluggen. Eller
4 svar · 417 läst
·
B
byggeskafram: [citat] Du kan inte lossa en tröskel på badrum med tätskikt. Det är fäst på tröskeln. Men det tar också mycket längre tid. Detta tips har jag fått från en golvläggare. Du lägger den sista biten golv från fel håll och limmar. Är bara lite osäker på hur man gör exakt.
4 svar · 473 läst
H
Håbbe01: [citat] botten på marken funkar
7 svar · 459 läst
DE73
DE73: [citat] Bra beslut. Ofantligt mycket arbete för att göra något sämre känns som en dålig idé. Kliar det i fingrarna kan du säkert hitta något annat i huset du kan fixa.
17 svar · 813 läst
·
R
rostigspik: Tack för svar! Ja jag hoppas att det inte är så mycket mer då. Det såg och kändes aldrig fuktigt under parketten ens direkt när problemet upptäcktes, men kanske inget man märker bara genom att känna efter. Den där plastmattan som kylskåpet står på har väl snarare stängt in och skapat vattenskada snarare än motverkat känns det som. Kan inte ha varit så mycket vatten vi har
3 svar · 542 läst
·
F
fribygg: [citat] Patina, det kan ta en generation att slita fram patina;)
8 svar · 535 läst
J
Jansson69: [citat] Lite beroende på hur det ser ut, men det brukar underlätta om du kan såga ett snitt mitt i regeln/brädan så att spänningen släpper och sedan bända ut den med kofot..
2 svar · 296 läst
H
hovapettson: [citat] Ja, då har ni ju inte golvvärme längre. Men vad ni än gör - skruva inget!
1 svar · 194 läst
mexitegel
mexitegel: Lägg 12mm rotgolv och följ bara monteringsanvisningarna. https://www.byggelit.se/golv/rotgolv
4 svar · 285 läst
H
hars: Ja, fick återkoppling från lokal stenfirma nu, verkar inte bättre. Tack för länkad film!
2 svar · 561 läst
·
SimonLöv
SimonLöv: [citat] Just nu används rummet som hobbyrum och är knappt uppvärmt, saken är den att om jag lägger golv och sedan börja värma upp rummet på vintern så kan det bli kondens mot den kalla betongen, den behöver ta vägen någonstans. Så även om det är problemfritt nu så vet jag ju inte sen o då är det lite sent :-/
14 svar · 981 läst
R
Roger Nilsson8225: dom har problem med ändskarvar
1 svar · 1,8k läst
P
Plupp 603101: För ca 2 månader fick jag mina parkettgolv slipade och en bit i vardagsrummet lagad. Nu har den lagade delen rest sig och firman som fixade det går ej att få kontakt med. Någon som varit med om samma sak och kan ge råd? Funderar på att anmäla till ARN. Kan inte varna andra eftersom företaget (enskild firma) saknar hemsida och det inte går att hitta någon sida för
0 svar · 389 läst
·
H
HSP: dubbelhäftande tejp
2 svar · 390 läst
·
Bönhas
Bönhas: Det är det normala att bara fortsätta. Men det är inte ovanligt att det rekommenderas en minimilängd på ändbitarna. Man får helt enkelt använda sunt förnuft. Ändbitar på 5mm lägger man knappast dit. Någonstans går gränsen. Men det är antagligen ett icke-problem som vi inte behöver lösa.
7 svar · 522 läst
·
R
Rickard.lj: https://tatskiktsprodukter.se/products/kiilto-pro-plan-craft-flytspackel-20-kg?variant=51470322336077&utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=20509903916&utm_content=&utm_term=&gad_source=1&gad_campaignid=20509909190&gbraid=0AAAAABzF2p7dr69CJTUmLtckbV8ZYsep_&gclid=EAIaIQobChMIv56Tu-DYjwMV6Q-iAx13FxLbEAQYFCABEgL5-_D_BwE
11 svar · 789 läst
·
G
grinneby94: Hej, vi har fått rostfläckar på våran betongplatta (utomhus). Vet någon hur man får bort fläckarna utan att skada betongplattan? Betong plattan är behandlad med Masterskure 114. Uppskattar för hjälp.
0 svar · 270 läst
B
Bitterhetsakademin: Försiktigt torkning med en trasa lätt fuktad med lacknafta brukar fungera.
4 svar · 855 läst
·
L
Lae Anders: [citat] Ja det är väl så 😥 tror du att det ovan är massivt?
2 svar · 346 läst
·
L
Lae Anders: Tack jag ska prova att rengöra ordentligt en gång! Det ser ut som att det är något slags ”lack”, eller iaf glansigt, på de ljusare partierna. Kanske är okänt slitet då 😥 fattar inte hur jag kunde missa detta på visningen, det var strategiskt placerade mattor
2 svar · 332 läst
·
F
FGLIN: [citat] Furu är ju hårdare i mitten, men ska gran utan tylig kärna men ibland har tätare årsringar längre ut läggas på samma sätt? Vattenargumentet kan ju fslla bort inomhus, men det kan ju vara bra om brädorna bär på kanterna vilket talar f kärnan upp även i detta fall.
11 svar · 10,9k läst
M
Mytenmaneten: Hej! Jag skulle vilja be om en second opinion på gjutningen och efterarbetet på en betongplatta enligt bifogade bilder. Överenskommelsen med entreprenören var att plattan skulle gjutas med ett par cm fall så att regnvatten kan rinna av. När plattan var gjuten fanns en tydlig skålformning på ett par områden där entreprenören tog på sig att åtgärda genom att slipning. Nu har ballasten
0 svar · 299 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.