Hej alla!

Har fått parkettgolvet bytt ut i vardagsrummet och i hallen. Golvet i hallen sviktar når man går där, man ser och känner att golvet sjunker, nåt som är sjukt störande.

Det va absolut inte så med det gamla golvet.
Jag ringde golvläggaren för å kolla på detta och frågade om dom kanske hade parketten för möte väggen eller nåt.

Han berättade att det är betongen under som inte är helt plan, jag ser den, men det va inte så innan med gamla golv och om han såg att det skulle bli så när han satte nya golvet, varför ringde han inte mig och berättade han inte om det kunde bli så och bad man kan göra åt det så det inte blir så.

Han säger att det är normalt och att golvet kommer å lägga sig med tid, nåt jag inte vill vänta på. Det är snack om 2-4mm skillnad när den sjunker på en yta 3-4 kvm

Vad kan jag göra och vilka rätt har jag

Tack för eran tid

Hej och välkommen till Byggahus forum!

Det finns två alternativ. Antingen ligger parketten som ett flytande golv direkt ovanpå betongen eller så ligger parketten på reglar. I det första fallet kan jag inte förstå att det kan uppstå något sviktproblem. Om det är det senare som gäller, ska det heller inte förekomma någon besvärande svikt på golvet. Gör det det så är uppreglingen felaktigt utförd i förhållande till parkettbrädornas dimensioner. Oberende av spännvidd ska ett golv aldrig svikta mer än ca 1,5 mm.

Jag säger att det är väldigt vanligt att flytande golv rör på sig och det både känns och syns. Antar att det förutom ojämnheter i undergolvet också beror på spänningar i golvet. Äldre golv sätter sig ibland om undergolvet är plant.
Vill man ha stumma golv bör något annat än flytande golv väljas.
Betonggolv är sällan helt plana och det är bra att kontrollera dem med en rätstege eller något annat som kan anses rakt. Brukar stå i lägganvisningarna på parkettförpackningarna hur stora variationerna får vara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.