Obegripligt. Ett litet problem som går att lösa men med mycket extra jobb. Utbyteströsklar i ek som passade aldeles utmärkt i äldre hus har av någon anledning fått ny design. De har blivit smalare och lämnar en glipa mellan rummen. Jag behöver byta ut några till. Förslag var jag kan finna den äldre typen? Nedan en bild på utbyteströskel från Lundbergs för några år sedan. Det är den fasade kanten som "försvunnit".
Med Vänlig Hälsning // Lasse

• Detaljbild av en tröskel i ek vid en dörröppning som visar en glipa mellan två trägolv på grund av tröskelns smala design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det finns ju trösklar för olika bredd och utseende så kolla runt på dom olika varuhusen så hittar du säkert den du vill ha. Jag hittade breda på Bauhaus för några år sen med fas.

tttomten TomasJor skrev:
Det finns ju trösklar för olika bredd och utseende så kolla runt på dom olika varuhusen så hittar du säkert den du vill ha. Jag hittade breda på Bauhaus för några år sen med fas.
He He Det gjorde jag med, de finns inte längre. De är omgjorda! Samma företag Lundbergs. Varför de gjort om är en gåta för mig.Om det var så enkelt hade detta inlägg inte publicerats. // Lasse

L la_sa skrev:
[bild]
Det blev lite fel. Nu rätt. Denna tröskel fanns tidigare i ett utförande med längre fasad kant. Nu fattas det ca 1 cm mot golvet om jag byter.. Antingen lägger man till en list eller så får man fixa en egen tröskel.Trist! // Lasse

Fattar inget...
Att du inte hittar rätt i djungeln av olika trösklar förstår jag men inte vad du vill ha för något.

Jag fattar inte riktigt vad du söker? Mått BxDxH? Menar att det är 1cm nivåskillnad mellan golven, höjden på tröskeln eller tröskeldjupet?

Okey, nedan ett foto med tumstock. Detta är en Lundbergs ektröskel för ett par år sedan. Den passar perfekt med den gamla karmen som har ett smalare uttag än idag. Av någon anledning är avståndet 2,5 cm bara 1 cm idag. Det är för mig helt obegripligt. Tyvärr har jag inte hittat någon tröskel som matchar mina äldre karmar. :-( // Lasse ( Någon som vet var jag kan finna?? )

• Ektröskel bredvid en tumstock som visar ett mått, med en beskrivning av hur den inte matchar aktuella karmmått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Då passar ju den jag länkade:)
Köp en som är lite längre, kapa rakt och ta ut uttaget för karmen.

• Gilla
la_sa
  • Laddar…
Du hittar alltså samma tröskelprofil, men färdiga urtaget är flyttat?

H Heinel skrev:
Du hittar alltså samma tröskelprofil, men färdiga urtaget är flyttat?
Ja, så kan man säga. den gamla modellen passade perfekt till karm och golv. Nu blir det en glipa mellan golv och den nya modellen från samma företag dvs Lundbergs.

tttomten TomasJor skrev:
Då passar ju den jag länkade:)
Köp en som är lite längre, kapa rakt och ta ut uttaget för karmen.
Jo så långt tänkte jag inte..... dags att hålla tungan på plats och jobba lite. :-)

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.