Hej
Vi har gjutit en platta som vi ska bygga en vinterträdgård på. Vi vill ha en industriell känsla på golvet och tänkte bara slipa det och behandla det på något sätt.

1. Hur länge bör man vänta innan man slipar efter gjutning?
2. Vad bör vi behandla det med för att ge en tålig yta som inte förändrar färgen för mycket?

Mvh Andreas

Vi lät gjuta en platta i somras för uterummet som ska byggas till våren. Ca 37 kvm stor. Tanken är att betongen skall vara färdig golvyta och detta kommunicerades med de som gjöt. Dock regnade det precis i slutskedet och försämrade ytan. Ca 3-4 veckor efter gjutningen började jag slipa. Jag köpte helt enkelt en giraffslip och satte 3st diamant slip pads på och våtslipade plattan. Började med 50 korn och körde tills de padsen var slut. 3 korslagda vändor. Sedan upprepades proceduren med 100 korn pads. Efter det behandlade jag ytan med Hey'di Prosil enligt instruktionerna. Sprayade på tunt och borstade in det i betongen med sopborste. Upprepade detta 2 gånger också. Efter detta så väntade jag nån vecka innan jag såpskurat plattan med stensåpa. Vi är riktigt nöjda med hur plattan känns. Inte tillräckligt fin yta för att vara vardagsrumsgolv. Men ändå härlig att gå barfota på utan att den känns halkig.

Stort tack, har du nån bild?

Våtslipning.
Person våtslipar ett betonggolv utomhus, med verktyg och trädgården i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Frugan hade en bild från när vi var klara med slipning, impregnering och såpskurning.
Nyrenoverad uteplats med slät yta, möbler i bakgrunden, person med kopp i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
-RB-
  • Laddar…
Ser ju jättefint ut. Maskinen är väldigt lik min giraff (Jula). Vad köpte du för rondeller?

Det ska ju dock poängteras att ska man slipa på det där viset så måste ju utgångsläget, dvs gjutningen vara mycket bra från start. Att slipa ner en dålig gjutning är inte riktigt lika enkelt............

• Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Väldigt snyggt betonggolv. Nästan så att man vill se fler bilder :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.