Byggahus.se

Nivåskillnader mellan golvspånskivor

1. E
    Medlem · 4 inlägg

Erviza

Medlem
    Hej. Jag ska lägga laminatgolv på golvspån på vår övervåning. Det är ett modulus konstruerat i två volymer. Den smala spånskiva som täcker skarven mellan de två volymerna är inte helt i nivå med det övriga golvspånet och det är en nivåskillnad som varierar mellan 0 och 7 mm.

Har funderat på om det går att slipa ner med bandslip eller om jag måste flytspackla för att få det bra.
    I de flesta rumen rör det sig endast om en remsa på någon decimeter då innervägg är placerad mitt i huset över volymskarven så skulle ju vara skönt att slippa flytspackla hela rummet för att få upp det i samma nivå som denna lilla bit.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    DSC_1014~2.JPG

2. E
    Medlem · 4 inlägg

Erviza

Medlem
    Tror ni bandslip kommer att funka?

3. S
    Medlem · Västernorrland · 6 259 inlägg

Stefan1972

Medlem
    Ta helheten på hela golvet istället. Lägg ett långt vattenpass över golvet mot det där och se hur det ser ut. Kanske räcker det att lägga i nån remsa masonit bitvis. Eller nåt annat lämpligt. Visst kan man ju slipa men det blir ju bara dumt om det är mycket bitvis.

4. E
    Medlem · 4 inlägg

Erviza

Medlem
    Ja, det är nog smart som du säger att kolla hur det påverkar lutningen av hela golvet. 7 mm känns ju dock rätt mycket. Har också funderat på om man ska lägga typ masonit under men känns ju svårt att få det jämt och då blir det ju också en kant mot masoniten istället.

5. S

Stefan1972

Medlem
    Jo men nå färdiga lösningar för sånt här finns inte. Ska det ändå vara ett övergolv så får man göra det man kan och supernoga är det ju inte. Det viktigaste är ju att det är stumt och relativt plant. Fylla upp med masonit för att nå nivå och ev spackla de övergångarna är nog inget ovanligt.

6. E
    Medlem · 4 inlägg

Erviza

Medlem
    Ok, tack! Blev osäker på hur noga man måste vara bara men 3 mm kant (som en masonit) är alltså inte några problem?
    Finns det någon risk för knarr om jag skulle använda masonit?

7. S

Stefan1972

Medlem
    Det kan ju bli så att man som sagt får spackla bort en masonitkant men å andra sidan går masonit utmärkt att slipa också .Det beror ju helt på hur det ser ut. Knarr rent generellt beror på material som rör sig. Sitter allt fast så knarrar det inte så lämpligtvis så limmar man masoniten.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.