Min plan är att lägga stavlimmad fiskbensparkett på glespanel med golvvärme. Jag läser i Golvbranschen, GBR. "Trägolv på golvvärme" (utgåva 2:2005) på sid 26 som beskriver att man kan lägga glespanel tvärs golvbalkar 600 cm cc och ovanpå lägga ångspärr, grålumppapp, 9mm plywood och sedan spika den massiva stavparketten.

Nu vill min golvläggare gärna limma stavarna och istället för 9mm plywood undrar jag nu om man kan lägga ännu tunnare skiva för att öka värmeledningsförmågan från golvvärmen samt minska bygghöjden. Är det bättre att lägga golvgips tror ni som leder värme bättre?

Glespanelen kommer att vara 120*28mm med värmeplåtar och slang 300 cc vilket jag ser kommer att bli en bärande konstruktion.

Diagram som visar lageruppbyggnaden av ett golv med spikad stavparkett och golvvärme, inklusive plywood och glespanel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag tror inte tjockleken isolerar för mycket. Vi har 22 mm golvspån+lumppapp+14(?)mm ekparkett (barnilek klickgolv) på vattenburen värme i glespanel och det värmer gott och väl sedan 12 år tillbaka. Enligt tillverkaren (wirsbo) kunde man ha uppåt 34 mm plankgolv, om jag inte minns fel. Så 9+14 mm kan inte vara för mycket.
Däremot att spika parkett på golvvärme skulle göra mig nervös. :)

• Gilla
docfoetze
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.