10 036 läst ·
27 svar
10k läst
27 svar
Asbestnoja - byta golv i 70-tals villa
Sida 1 av 2
Hejsan,
Jag har drabbats av den berömda asbestnojan, framför allt då jag har ett spädbarn hemma... Vi har köpt ett hus i mycket gott skick från 1973. Alla originalgolven (heltäckningsmattor) byttes 2010 av en golvläggare, nu ligger det plastmatta i alla rum.
Vi vill dra ut plastmattan och lägga på parkett, men jag är som sagt lite nervös för att det ska finnas asbestrester kvar - OM det nu var ex asbestlim under originalmattorna.
Vad vi har sett så är golven välgjorda, så jag räknar med att golvläggaren gjort ett bra jobb hela vägen. Exempelvis torde han väl ha varit tvungen att få underlaget helt slätt osv för att få ett bra resultat?
Att lägga parketten ovanpå plastmattan är inget alternativ, frågan är om vi borde ta asbestprov eller inte... Hur stor tror ni att risken är?
Jag har drabbats av den berömda asbestnojan, framför allt då jag har ett spädbarn hemma... Vi har köpt ett hus i mycket gott skick från 1973. Alla originalgolven (heltäckningsmattor) byttes 2010 av en golvläggare, nu ligger det plastmatta i alla rum.
Vi vill dra ut plastmattan och lägga på parkett, men jag är som sagt lite nervös för att det ska finnas asbestrester kvar - OM det nu var ex asbestlim under originalmattorna.
Vad vi har sett så är golven välgjorda, så jag räknar med att golvläggaren gjort ett bra jobb hela vägen. Exempelvis torde han väl ha varit tvungen att få underlaget helt slätt osv för att få ett bra resultat?
Att lägga parketten ovanpå plastmattan är inget alternativ, frågan är om vi borde ta asbestprov eller inte... Hur stor tror ni att risken är?
Tror risken är extremt liten.L Lillsnigel skrev:Hejsan,
Är du säker på att heltäckningsmattorna limmades fast?
Och om de nu hade limmats fast så limmades de kanske på ett underlag som också har plockats bort.
Varför är det inget alternativ att lägga nytt golv på plastmattan? Den bygger ju bara några millimeter. 
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 inlägg
Asbest är inte farligare för spädbarn än nån annan...........
Du ska nog vara glad att plastmattorna inte limmades i början på 70-talet. Då hade de flesta plastmattor ett asbestskikt och limmades ibland med asbesthaltigt svartlim. Måste vara extremt ovanligt att heltäckningsmattor innehåller eller är limmade med asbesthaltigt material. Du kan ju lätta lite på plastmattan, finns inget svart skikt under är jag övertygad om att det är OK.
Hundraprocentigt säker blir du bara genom analys.
Hundraprocentigt säker blir du bara genom analys.
Hej
Om plastmattan är från 2010 och sitter bra - varför ta bort den? Med lite otur blir det ett skitjobb att dra bort den, det går ut bitar ur undergolvet och det släpper något = knarr. Om det är 70-tal och spånskiva, ja eller betong för den delen, skaffa en rätskiva och kolla att det är jämnt innan du börjar. Verkar som byggstandarden på den tiden var plastmatta, och då behöver undergolven inte vara jämnt. Mina parkettläggningar har försvårats BETYDLIGT av en höjdskillnad på ca 1 cm från kant till rummets mitt. Med parkett på har du en trampolin . . Den måste man bygga bort om man vill lägga parkett.
Det kanske inte är ett probelm hos dig, men kolla så du inte får en kalldusch.
Om plastmattan är från 2010 och sitter bra - varför ta bort den? Med lite otur blir det ett skitjobb att dra bort den, det går ut bitar ur undergolvet och det släpper något = knarr. Om det är 70-tal och spånskiva, ja eller betong för den delen, skaffa en rätskiva och kolla att det är jämnt innan du börjar. Verkar som byggstandarden på den tiden var plastmatta, och då behöver undergolven inte vara jämnt. Mina parkettläggningar har försvårats BETYDLIGT av en höjdskillnad på ca 1 cm från kant till rummets mitt. Med parkett på har du en trampolin . . Den måste man bygga bort om man vill lägga parkett.
Det kanske inte är ett probelm hos dig, men kolla så du inte får en kalldusch.
Nej du!hscn skrev:
Hundraprocentigt säker blir du inte. Analysassistenten kan både fuska och slarva. Men sannolikheten för ett korrekt svar blir större, än våra gissningar.
Själv skulle jag inte ens tänkt tanken att leta efter asbest. Jag växte upp under den värsta heltäckningsmattehysterin, och så vitt jag kommer ihåg, lades bara mattorna direkt på golvet utan lim. Skarvarna fixerades med tape.
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 612 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 612 inlägg
Jag skickade precis in ett analysprov av vår gummimatta från 1979, trots att jag är 99.9 procent säker på att det inte finns asbest. Med ett negativt prov blir jag 99.99 procent säker och det får räcka för mig. Det är jättelätt att ta prov, kostnaden är 300-500 kr.