6 376 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Hur plant golv kan man förvänta sig
Vi har renoverat ett 40-talshus och våra hantverkare ville inte lägga in nytt parkettgolv då det gamla golvet var för oplant och lutade något. Det gamla golvet bröts därför upp och reglarna hyvlades ner och nytt golvspån med vattenburen golvvärme lades in. När jag skulle sätta socklarna i köksdelen ser jag att golvet är oplant, på en sträcka av ca 6 meter så har jag dalar och toppar som skiljer ca 9 mm i höjd. Om jag mäter tvärs rummet får jag en total höjdskillnad på ca 13 mm.
Är det här inom tolerans och något man får räkna med eller borde det ha blivit mer plant och helt utan lutning?
Är det här inom tolerans och något man får räkna med eller borde det ha blivit mer plant och helt utan lutning?
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Hur illa var det innan denna omfattande uppriktning?
Undergolvets buktighet tas upp i husAMA. Har inte tillgång till den men en googling säger +-3 mm vid 2 m mätlängd och +-1,2 mm vid 0,5 m mätlängd.
Undergolvets buktighet tas upp i husAMA. Har inte tillgång till den men en googling säger +-3 mm vid 2 m mätlängd och +-1,2 mm vid 0,5 m mätlängd.
Buktigheten var inget vi fokuserade på när golvet mättes upp utan snarare att hela golvet lutade, kanske 30 mm på 8 m..Nu ligger parketten på plats, så det är svårt att mäta undergolvets buktighet, men ett slipat parkettgolv borde ju snarare plana ut eventuella nivåskillnader.
Tack för tipset kring husAMA, där var det ju tydligt vad det borde ligga inom.
Tack för tipset kring husAMA, där var det ju tydligt vad det borde ligga inom.
Redigerat:
Vi hade hantverkare som riktade om golvet i ett rum i en kåk från 1850-talet där det tidigare diffade ett par cm. Det blev såpass plant att man inte upplever eller ser någon skillnad alls. Gissar på <2-3mm
Till och med jag som lekman hade kunnat göra det plant. Det är ju bara att mäta av med laser och långpass och bygga på med tunna remsor där det behövs.
Hafsjobb tippar jag på.
Till och med jag som lekman hade kunnat göra det plant. Det är ju bara att mäta av med laser och långpass och bygga på med tunna remsor där det behövs.
Hafsjobb tippar jag på.
Klicka här för att svara