Hej!
Har flyttat in i en lägenhet från slutet av 1800 talet där undergolvet (plankgolv) har plockats fram. Det är väldigt fint och vill behålla det såhär. Mitt problem är att det är stora glipor på vissa ställen där det är tomrum under (cirka 5 cm djupt) vilket känns sådär hygieniskt och samlas väldigt mycket damm. Vill lägga en fog/nåta golvet och letar efter tips. Kan man göra på något annat sätt? Vill inte få ”båt-golvs-looken”. Hade helst velat slippa att slipa golvet med.
Alla tips är uppskattade!
Har flyttat in i en lägenhet från slutet av 1800 talet där undergolvet (plankgolv) har plockats fram. Det är väldigt fint och vill behålla det såhär. Mitt problem är att det är stora glipor på vissa ställen där det är tomrum under (cirka 5 cm djupt) vilket känns sådär hygieniskt och samlas väldigt mycket damm. Vill lägga en fog/nåta golvet och letar efter tips. Kan man göra på något annat sätt? Vill inte få ”båt-golvs-looken”. Hade helst velat slippa att slipa golvet med.
Alla tips är uppskattade!
De firmor vi pratat med när vi slipat om ett golv här hemma hade två alternativ. Antingen köra golvnåtmassa på tub (en jävla massa tuber) och sen slipa, alternativt maskera noga och sen trycka ut kletet. Den andra lösningen var att nåta med lindrev (eller liknande) på riktigt sätt.
Vi valde att inte göra något. Då har vi dock spontat golv, så det blir inte så värst djupa springor.
Vi valde att inte göra något. Då har vi dock spontat golv, så det blir inte så värst djupa springor.
Vi hade inte så djupa hål, men maskerade kanterna och nåtade från tub. Drog av med spackelspade. Slipade lite lätt för hand där det inte blev jämnt. Gamla slitningen blev kvar som vi ville, och gliporna är täta. Mycket jobb, men värt det. Skulle dock valt motordriven tubspruta (eller vad det heter) idag.
Hur blev resultatet? //Mvh.C Charlotte Widén skrev:Hej!
Har flyttat in i en lägenhet från slutet av 1800 talet där undergolvet (plankgolv) har plockats fram. Det är väldigt fint och vill behålla det såhär. Mitt problem är att det är stora glipor på vissa ställen där det är tomrum under (cirka 5 cm djupt) vilket känns sådär hygieniskt och samlas väldigt mycket damm. Vill lägga en fog/nåta golvet och letar efter tips. Kan man göra på något annat sätt? Vill inte få ”båt-golvs-looken”. Hade helst velat slippa att slipa golvet med.
Alla tips är uppskattade!
Klicka här för att svara


