Y
Yxiii: En till fråga då :) vi har flytspacklat hela golvet inför golvläggningen. Men det lär ta tid innan vi får hit nytt golv och kan lägga om det... kan man sätta fram möbler och annat på golvet eller måste det behandlas för att inte gå sönder?
15 svar · 7,1k läst
·
S
Stefan1972: Jag hade nog målat det i köket. Ett plankgolv kan vara riktigt fint om man målar det. Kanske i rutmönster som man brukar göra.
1 svar · 2,0k läst
T
Thrasius: Är där någon som har testat ebisol i praktiken och kan säga hur bra det förhåller sig med dom andra underlagen som finns på marknaden? Jag körde med pergo underlay+ på ett projekt jag färdigställde förra månaden, men har inget att jämföra med. Jag själv värdesätter dämpning och att det ska vara behagligt att gå på golvet men att även få golvet ett par grader varmare låter
2 svar · 6,2k läst
J
Joabe: Kanske slutar där. Men inte än:)
5 svar · 6,7k läst
·
BirgitS
BirgitS: [citat] Du kan ju slipa golvet och sen behandla det på samma sätt som de andra golven. Jag gissar att det golvet är minst 50 år gammalt och då har det ju en helt annan kvalitet än golven du föreslår, förutom att originalgolv brukar vara värdehöjande. Golv 1. Så vitt jag kan se så finns det ett mellanrum under socklarna sen man tog bort tidigare golv men det går ju inte att avgöra
1 svar · 1,7k läst
·
Itchhh
Itchhh: [citat] Det blev nog så att jag skippar att altanen helt och bygger ut istället. Blir samma jobb när jag inser att jag ändå behöver riva allt och börja om. Så altanen fick vara kvar som altan helt enkelt
2 svar · 1,5k läst
E
Emmpemman: [citat] undrar jag mer över och vad var "pärsen" med firman du anlitade?[/QUOTE] Hej, tack tank77 för ditt svar :). Så det kan inte utgöra ngn risk att det blir hål etc i väven (som jag antar är manschetten?) och det då utgör en risk för fukt? Tänker när man städar etc. Jag kan vara fel ute. Tänker så tätskikt och så håller. Pärsen är lite det du nämner med att jag på egen
2 svar · 2,1k läst
·
A
Asast: [citat] Jag har kapen från Biltemas och har inte haft problem med granitkeramik, funkar utan problem
3 svar · 2,7k läst
Maolino
Maolino: Hej! Behöver lite tips och råd. Har relativt nyligen köpt hus där bifogat golv finns i vår tvättstuga. Vet inte riktigt vad det är för material men det är väldigt skadat och slitet. Huset är gammal (1800-tal) och jag känner att detta är något vi vill åtgärda och fräscha upp. Tror det är två olika golvtyper på bilderna. Kan man måla det? Ska man riva upp det och lägga ett
0 svar · 2,2k läst
·
F
Frau k: bor i hyresrätt och värden vill inte byta köksgolvet. Skulle vilja lägga ett golv själv då, som går att dra bort när jag flyttar. Har sett i forum att det funkar att lägga heltäckningsmatta på plastgolv men att folk varnar för att lägga plast på plast. Går det verkligen inte? Hade tänkt lägga en vinylmatta och hoppades att det ska gå att lägga med dubbelhäftande tejp bara. Ett
0 svar · 2,7k läst
·
D
Derbyboy: Har småbarn, de gillar att tappa saker, slänga saker och springa runt med pipmuggen och skvätta vatten. Har ett stort glasskjutparti (6m) mot verandan, det kommer alltså bli mycket spring ut och in. jag lägger laminatgolvet men inte in under köksskåp etc. Byter golv när barnen blir stora. Hemma i åretruntboenden har jag ett granparkettgolv. Ser förjävligt ut men var nog snyggt när det
11 svar · 8,2k läst
S
somesundaymorning: Det har funkat idag, en bra bit av golvet är lagt. 1. Det som funkade var att sätta ihop en länga först, dvs banka i kortändorna först och sen klicka i. 2. Styrka. Fick banka ihop dem vid dörröppningen där svängrum finns. Har lagt ett khärs-golv tidigare, mycket lättare. Kortare parkett-bitar och behövdes inte samma styrka. En fråga, om någon ser det här. Sväller träet främst
16 svar · 5,6k läst
·
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Dom ska behandlas på samma sätt läger du passet på åsen så här du ju en svacka istället
5 svar · 4,3k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Du behöver kolla mattan med en rätskiva eller annat långt och absolut rakt så att det inte finns försänkningar eller kullar som kanske inte syns nu men som kan påverka det nya golvet om de är för stora. Sök efter asbest i underforumet som heter något med miljö (Hälsa och miljö?) så bör du kunna hitta tips på analysföretag.
7 svar · 1,5k läst
Lancelom
Lancelom: Hej! Ska lägga trägolv i min hall, yta ca 14 kvm. Där ligger idag original plastmatta och ovanpå det ytterligare en plastmatta lagd av tidigare ägare vid renovering. Jag tänker att jag behåller den understa mattan och lägger Floda pearl 14x137 flytande på den, fungerar det? HardPine Pearl och softpine Pearl har ytbehandlats med Osmo dekorvax 3188 och Osmo matt hårdvaxolja för att få
0 svar · 2,0k läst
13th Marine
13th Marine: Med offerbräda tänker jag en kortare spillbit golv som jag eventuellt modifierade för att lättare lossa ur spåret.
13 svar · 9,3k läst
·
Höghus
Höghus: Själv har jag fogade klinkers framför braskaminen, ungefär lika tjocka som den ursågade biten ur furugolvet så att det livar och blir en jämn yta utan täcklist. Nu står kaminen i en omgjord öppen spis så det är ingen belastning på klinkersgolvet. Man kanske behöver göra golvet extra stadigt innan man lägger klinker om kaminen väger väldigt mycket och ska stå på det. /Höghus
2 svar · 1,6k läst
S
Stefan84: [citat]
8 svar · 1,1k läst
G
gluecifer: Tack för svar! :) Dock är glasen redan skruvad och jag tror inte jag kommer skruva bort den och ändra nu, så läget är som det är.. Nu ska plåtarna läggas i och slangen därefter s jag funderar på vad som blir bäst ovan golvspånskivorna.
5 svar · 5,1k läst
·
Cabaooman
Cabaooman: Vit mjukfog mellan list och plattor ;)
5 svar · 5,5k läst
H
HEM2121: [citat] Be tillverkaren föra en skiss/läggningsshema, på hur rören ska ligga och vilken pump du behöver, hur många plåtar. Om du skall ha spårade golvspån, hur många behöver du och och hur många ändskivor du behöver, de är dyra men det är det värt alla dagar i veckan. Dosor för varkåje rum behöver du också, Sen kollar du materialkostnader på Ringabyrör. Sen beror det på om
3 svar · 3,2k läst
D
DonJoe: Snyggt(y)
8 svar · 12,2k läst
·
D
Dimitris76: Fick svar från Evema.se. Ingen asbest! :)
13 svar · 5,6k läst
·
Happy75smile
Happy75smile: Vi har lite ojämngolv med både några bulor och några ställe som det finns gropar. Västa gropar är på ca 0,8 mm - 1cm Det är totalt 4-5 ställe med gropar och 3-4 ställe med bulor. Vi skar och la masonit skivor samt med lumppapp och häftat fast det på plastmatta med masonit. Så ser det ut just nu. nu har vi lagt på lumppapp hela golvet Om några dagar lär vi veta om vi lyckats eller
10 svar · 3,8k läst
·
Ö
Öivin: [citat] Det är en ide jag haft men då bygger golvet lite högre än vad jag önsksr och dessutom blir det en mycket dyrare lösning. Jag har sett att det finns antimögelmedel att stryka påspånskivor så de blir skyddade mot mögel. Någon som provat det?
7 svar · 3,3k läst
BirgitS
BirgitS: Inte helt slumpmässigt eftersom man ska tydligen ha minst 30 cm förskjutning. Kanske kräver att man delar någon eller några brädor.
10 svar · 3,2k läst
·
F
Frida80: [citat] Ja, jag skickade in prov och den innehöll tyvärr asbest, det bita pappret på baksidan var asbestpapp
13 svar · 9,0k läst
·
Peter2400
Peter2400: [citat] Går bra att använda silikon, men lite tråkigt att vänta medans det torkar. Enklare med monteringstejp, då kan man bygga vidare direkt. Går givetvis bra med andra märken, här är bara ett exempel, https://www.biltema.se/bygg/tejp/pvc-tejp/monteringstejp-2000021445
2 svar · 3,6k läst
K
Kulibertikus: Håller med ovanstående, och vill tillägga att även för övriga typer av golv så får man ett bättre slutresultat om underlaget är styvt och plant. Att lägga in ett klickgolv på ett något ojämnt (och sviktande) golv blir inte jättebra i längden. Jag skulle börja med att mäta upp hur stora höjdskillnader du har i ditt befintliga golv. De delar av ditt golv som ligger på
2 svar · 2,1k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Ett trägolv är inte kallt Laminat är kallt
3 svar · 1,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.