3 685 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Nytt klinker golv vattenburen golvvärme i platta
Hej
Vi har nyligen lagt nytt klinkergolv i hela nedervåningen på ca 46kvm. Vi har vattenburen golvvärme gjuten i plattan och undrar om jag kan ha på lite värme ca 15 grader för att inte mina plaströr fryser fast och spricker ?
Vi har nyligen lagt nytt klinkergolv i hela nedervåningen på ca 46kvm. Vi har vattenburen golvvärme gjuten i plattan och undrar om jag kan ha på lite värme ca 15 grader för att inte mina plaströr fryser fast och spricker ?
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 309 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 309 inlägg
Du skriver att ni nyligen lagt klinkergolv , inge bra att ha värme i plattan om man lägger klinker , fästmassan torkar för fort (max 25 gr på ytan)
Antar att dina plaströr är golvvärmen du menar , om du inte har frysskyddsmedel i värmevattnet så ja , du måste ha värmen på .
Är det en sportstuga eller permanentboende ?
Antar att dina plaströr är golvvärmen du menar , om du inte har frysskyddsmedel i värmevattnet så ja , du måste ha värmen på .
Tomture61 skrev:
Du skriver att ni nyligen lagt klinkergolv , inge bra att ha värme i plattan om man lägger klinker , fästmassan torkar för fort (max 25 gr på ytan)
Tomture61 skrev:
Ja det stämmer jag menar golvvärmen, jag är faktist inte säker om vi har frysskyddsmedel men jag tror inte det. Det är ett permanent boendeTomture61 skrev:
Ursäkta om jag var otydlig.Tomture61 skrev:
vi stängde av värmen innan vi la klinker och det har varit det i en vecka nu.
frågan är om vi får ha på lite värme på då jag inte tror vi har någon kylväska och är rädd för att något skall gå fel. Idag har vi -7 grader ute. Inomhus temperaturen ligger på 17 grader
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 309 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 309 inlägg
Fästmassan / fix du har använt , vad informerar dom om .
Har kollat på Webers sida , där dom informerar om när golvet kan beträdas osv .
Saxat :
Gång- / fogbar: efter ca 1 dygn. På tätt underlag och täta plattor förlängs torktiden.
Fullt belastningsbar:
efter min 7 dygn i privat- eller torr offentlig miljö
Saxat :
Vänta innan värmen slås på Låt spackel och fäst- och fogmassar härda i 3-4 veckor innan värmen slås på. Öka värmen successivt .
Har kollat på Webers sida , där dom informerar om när golvet kan beträdas osv .
Saxat :
Gång- / fogbar: efter ca 1 dygn. På tätt underlag och täta plattor förlängs torktiden.
Fullt belastningsbar:
efter min 7 dygn i privat- eller torr offentlig miljö
Saxat :
Vänta innan värmen slås på Låt spackel och fäst- och fogmassar härda i 3-4 veckor innan värmen slås på. Öka värmen successivt .
Redigerat:
Bästa svaret
Pratar vi om en isolerad platta på mark med golvvärmerör i? Jag har svårt att se att det ska frysa så länge du har plusgrader inomhus, dvs du har god marginal till problemen....
Kan du öppna flödet i slingorna lite lite så gör ju inte det något, det blir inte golvet för varmt av. Dock kan du inte ställa in någon rumstermostat på X grader för då kommer det periodvis åka fullt flöde med varmt vatten i golvet, med risk för problem för klinkergolvet. Bort med ev stydon och släpp på LITE vatten, så får du både dräglig temperatur och du eliminerar helt risken för frysning.
Kan du öppna flödet i slingorna lite lite så gör ju inte det något, det blir inte golvet för varmt av. Dock kan du inte ställa in någon rumstermostat på X grader för då kommer det periodvis åka fullt flöde med varmt vatten i golvet, med risk för problem för klinkergolvet. Bort med ev stydon och släpp på LITE vatten, så får du både dräglig temperatur och du eliminerar helt risken för frysning.
Klicka här för att svara