Hej!
Vi har en bostadsrätt där huset är byggt 1913 där vi vill ta fram trägolvet som finns under. Vi vet inte vilket skick det är i. Vi har tagit bort ett laminatgolv och under detta finns bland annat någon gammal plastmatta men också spackel (?) och ytterligare en matta. Vi undrar om det finns en chans att kunna använda det gamla trägolvet eller om det är helt kört med alla dessa lager av matta och spackel.
I hallen fick vi fram en liten skymt av trägolvet, se första bilden. Men i vardagsrummet ser vi inte skymten av trägolvet eftersom det är lager av matta och spackel.
Vi har en bostadsrätt där huset är byggt 1913 där vi vill ta fram trägolvet som finns under. Vi vet inte vilket skick det är i. Vi har tagit bort ett laminatgolv och under detta finns bland annat någon gammal plastmatta men också spackel (?) och ytterligare en matta. Vi undrar om det finns en chans att kunna använda det gamla trägolvet eller om det är helt kört med alla dessa lager av matta och spackel.
I hallen fick vi fram en liten skymt av trägolvet, se första bilden. Men i vardagsrummet ser vi inte skymten av trägolvet eftersom det är lager av matta och spackel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Klagshamn
· 285 inlägg
Jag skulle säga att det är kört i ert fall. Att först få bort alla lager matta, spackel osv kräver en jätteinsats och chanserna för att golvet efter allt det arbetet sen ska gå att slipa med bra resultat är mycket små. Jag tror man måste gå på så hårt med slipning, kanske bilning för att få bort allt gammalt att man förstör golvet under processen. Att det är spacklat tyder också på att det varit ojämnt med svackor så de kommer ju tillbaks om man tar bort spacklet. Allt arbetet görs ju dessutom utan att veta om det faktist är ett vackert golv under, kanske är det en undergolv som det aldrig varit tänkt att gå på utan som bara skulle vara underlag till parkett eller linolueummatta. Kanske kommer missfärgningar från gamla fuktskador eller annat fram. Oddsen är helt enkelt rejält dåliga. Jag tror det rimligaste är att lägga in ett nytt trägolv ovanpå allt det gamla om det är trägolv ni vill ha. Vill man totalrenovera går de ju att bryta upp alla golv, rikta upp dem och sen lägga nytt men det är ju också en insats som bär respekt med sig.
Hej! Jag har gjort precis samma procedur, det vart väldigt bra! Lejde bort jobbet till en golvfirma som har riktiga maskiner. De slipade bort allt, samt ner ungefär 5mm av träet. Är lite av en chansning. Tror jag betalade 700 kr kvm. Mvh
Klicka här för att svara