Hej!
Vi håller på med att riva upp parketten i vår lägenhet från 1948 pga vattenskador som fanns vid inflyttning. Parketten sitter limmat i träundergolvet och vi har testat att använda oss en kofot och barkskrapa för att få upp det men det funkar bara i kombination med att man först hamrar upp varje planka. Är det någon som har tips på en effektivare metod?
 
  • Delvis upprivet parkettgolv med verktyg och träspill i ett rum under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det inte går med järnspett så är det nog enda sättet tyvärr... Det kan underlätta att såga spår genom parketten med en sänksåg som gör att du får loss mindre bitar som gör det lättare.
 
Tack för svar! Det blev lite större projekt än förväntat, som det ofta blir när man väl ska sätta igång.
Varje parkettplanka är dessutom tunn och brister i flera bitar istället för att lossna från limmet...
Vi får knega på helt enkelt
 
Magnus E K
Undergolvet ser märkligt ut. Är inte det som syns till höger i bild en del av parkettgolvet? Vad finns under om du försöker ta bort mer? Går det att se vid tröskel hur golvet är uppbyggt? (Risk att det blir ett ännu större jobb dock.)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Magnus E K Magnus E K skrev:
Undergolvet ser märkligt ut. Är inte det som syns till höger i bild en del av parkettgolvet? Vad finns under om du försöker ta bort mer? Går det att se vid tröskel hur golvet är uppbyggt? (Risk att det blir ett ännu större jobb dock.)
Ja, det vore ju inte den första som har försökt spjälka upp parketten.

S Sannajespermb skrev:
Vi håller på med att riva upp parketten i vår lägenhet från 1948 pga vattenskador som fanns vid inflyttning.
Hur tjockt är lagret du håller på och tar bort?
Själva ytskiktet är bara några mm tjockt men hela parkettgolvet är ju över 1 cm tjockt.
 
  • Gilla
Ludde Jakobsson
  • Laddar…
Ni är nog inte nere hela vägen som fig talare är inne på . Såga ett jack i en skarv och sedan kör med kofoten modell större så är patrullen borta på 5 röda
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Undergolvet ser märkligt ut. Är inte det som syns till höger i bild en del av parkettgolvet? Vad finns under om du försöker ta bort mer? Går det att se vid tröskel hur golvet är uppbyggt? (Risk att det blir ett ännu större jobb dock.)
Det var vår första instinkt också så drog upp en planka i början och ser ut så här under. Kanske var en lite dum slutsats.
Under trät verkar det bara vara bitar av tegel/grus? Först antog vi då att trägolvet var undergolvet. Men nu kollade vi efter mer, och under träplankorna är det alltså fyllt med tegelbitar/grus. När vi mätte med tumstocken dröjer det minst 10 cm innan vi når någon slags botten.
Tanken var att vi skulle låssa parketten, lägga på foam och sedan lägga klickparkett
Är det kanske bättre att riva upp all trä och lägga foamen direkt på ”underlaget” (alltså gruset)?
 
  • Öppning i trägolv avslöjar underliggande lager av tegelbitar och grus mellan träplankorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S Sannajespermb skrev:
Det var vår första instinkt också så drog upp en planka i början och ser ut så här under. Kanske var en lite dum slutsats.
Under trät verkar det bara vara bitar av tegel/grus? Först antog vi då att trägolvet var undergolvet. Men nu kollade vi efter mer, och under träplankorna är det alltså fyllt med tegelbitar/grus. När vi mätte med tumstocken dröjer det minst 10 cm innan vi når någon slags botten.
Tanken var att vi skulle låssa parketten, lägga på foam och sedan lägga klickparkett
Är det kanske bättre att riva upp all trä och lägga foamen direkt på ”underlaget” (alltså gruset)?
River ni upp undergolvet med så bör ni nog ersätta undergolvet med nytt spångolv som undergolv, detta kan ni sedan lägga foam och sedan lägga det nya ytgolvet. Om det är ett såpass stort jobb att hacka sig fram och undergolvet är enklare hade jag sänksågat och tagit stora flak med undergolv och allt.
 
BirgitS
S Sannajespermb skrev:
Under trät verkar det bara vara bitar av tegel/grus? Först antog vi då att trägolvet var undergolvet. Men nu kollade vi efter mer, och under träplankorna är det alltså fyllt med tegelbitar/grus. När vi mätte med tumstocken dröjer det minst 10 cm innan vi når någon slags botten.
Det var under några årtionden vanligt med sand, grus eller liknande på betongbjälklagret eftersom det ger bra ljud- och stegdämpning. Det brukar då finnas reglar i sanden som man har spikat parketten i.

S Sannajespermb skrev:
Tanken var att vi skulle låssa parketten, lägga på foam och sedan lägga klickparkett
Vanligen lägger man ett nytt parkettgolv ovanpå det gamla parkettgolvet om man inte då får problem med att det inte går att öppna dörrarna. Vad är tjockleken på gamla golvet och nya golvet?
 
Magnus E K
Men om det är vattenskada är det logiskt att riva gamla golvet både för att säkerställa att det är torrt och för att det gamla kan ha blivit buckligt (detta hade tydligen hänt i mitt hus innan jag köpte det efter att tidigare ägaren råkat skruva i vattenledning; har nytt parkettgolv i vardagsrummet som ersatt det gamla).
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
BirgitS
Magnus E K Magnus E K skrev:
Men om det är vattenskada är det logiskt att riva gamla golvet både för att säkerställa att det är torrt
Beror väl lite på hur gammal vattenskadan är, här skrivs det ju bara om vattenskador som fanns vid inflyttningen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det vore ju inte den första som har försökt spjälka upp parketten.


Hur tjockt är lagret du håller på och tar bort?
Själva ytskiktet är bara några mm tjockt men hela parkettgolvet är ju över 1 cm tjockt.
S Sannajespermb skrev:
Det var vår första instinkt också så drog upp en planka i början och ser ut så här under. Kanske var en lite dum slutsats.
Under trät verkar det bara vara bitar av tegel/grus? Först antog vi då att trägolvet var undergolvet. Men nu kollade vi efter mer, och under träplankorna är det alltså fyllt med tegelbitar/grus. När vi mätte med tumstocken dröjer det minst 10 cm innan vi når någon slags botten.
Tanken var att vi skulle låssa parketten, lägga på foam och sedan lägga klickparkett
Är det kanske bättre att riva upp all trä och lägga foamen direkt på ”underlaget” (alltså gruset)?
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Ni är nog inte nere hela vägen som fig talare är inne på . Såga ett jack i en skarv och sedan kör med kofoten modell större så är patrullen borta på 5 röda
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, det vore ju inte den första som har försökt spjälka upp parketten.


Hur tjockt är lagret du håller på och tar bort?
Själva ytskiktet är bara några mm tjockt men hela parkettgolvet är ju över 1 cm tjockt.
Ja precis eftersom det gamla parketten hade börjat sticka upp/rest sig så ville vi riva bort det gamla. Nu verkar det som vi har skrapat bort ytskiktet på parketten (0,5 cm av totala 2,5 cm), och missförstått golvet.
Vi är osäkra hur vi ska göra nu, om vi nu river hela parketten verkar undergolvet bara vara en masonitskiva som lätt gick sönder. Om vi ska ta kofoten och rycka kanske vi blir utan undergolv och bara ha den här grusmassan.
Eller tror ni att det går att lägga foamen direkt på masoniten om man är försiktig vid rivning?
 
BirgitS
Eftersom parkettgolv av klicktyp är 14-15 mm tjocka så får du plats med en träskiva eller liknande som har tjockleken 25 mm (gammal parkett) - 14-15 mm (ny parkett) - 2-3 mm (foam) + tjockleken av masoniten utan att riskera att det påverkar trösklar och dörrkarmar. Jag tror inte det är lönt att försöka behålla masoniten eftersom det av tjockleksskäl då blir fel höjd på golvet.
 
Menar du att vi borde riva allt och lägga en ny skiva under? Spånskiva?
 
BirgitS
För att behålla höjden på golvet så verkar du ju behöva någon skiva ovanpå masoniten och om det då är svårt att riva parketten utan att skada masoniten så är det kanske enklare att riva bort även masoniten. Men du får förstås själv avgöra hur du vill göra. Men det blir konstigt vid trösklar och dörrkarmar om du byter ut 25 mm parkett mot 17 mm parkett+foam.

Du behöver räkna på hur tjock skiva som behövs och se vad det finns för något av rätt tjocklek.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.