Hej!
Jag har fått mitt gamla undergolv behandlat av en firma. Tyvärr blev inte resultatet som jag föreställt mig (färgmässigt så inte pga av dem) och därför ska de en göra en omlackering (som jag får betala för).
Jag har nu bestämt mig för att golvet ska vitlutas och sedan toppas med en naturell hårdvaxolja. För att säkerställa att resultatet blir precis som jag vill ha det så köpte jag hem gammaldags vitlut och OSMO 3062 ofärgad matt för att prova. Jag dränkte brädorna med vitlut och sedan lät jag det torka i 24h. Efter det så gjorde jag såhär:
På första området så följde jag instruktionerna för lutning och försökte få bort all överflödigt damm genom att torrborsta och polera trät med en trasa. Sedan dammsög jag.
På andra området så borstade jag bara lite lätt av dammet och dammsög.
Efter det applicerade OSMO’s hårdvaxolja på båda områdena. Skillnaden mellan område 1 och område 2 är som natt och dag när det var slutbehandlat! Vad har hänt egentligen? Område 1 ser helt missfärgat och onaturligt ut medan område 2 ser perfekt ut, precis som jag vill ha det.
Nu är jag rädd att när golvkillnarna kommer in med sina stora polermaskiner att golvet ska bli som område 1. Missfärgat och konstigt. Jag pratade med dem om det och fick höra en historia om hur olika golv reagerar olika, att man aldrig kan garantera ett slutresultat, att allt kan hända när man jobbar med gamla golv osv. De förklarade att de kommer polera bort all överflödigt damm med en röd polerduk som sitter på en maskin och att ”det blir som det blir”. Han sa ”du har gjort på ett sätt på två brädor, ett annat sätt på de två andra brädorna och vi kommer komma in och göra på ett trjedje sätt”. Det känns inte särskilt betryggande. Kastar jag pengar i sjön? Ska jag bara nöja mig med mitt väldigt vita, ljusa, lite mjölkiga brädgolv som första behandlingen resulterade i? 350 kr/kvm vill de ha för den nya behandlingen.
Något annat jag tänker på är att kanske göra jobbet själv för på så sätt kan jag kontrollera slutresultatet. Tror ni det är mycket jobb att ta bort lagret med hårdvaxolja som är lagt nu? Golvet är ju iallafall jämnt och fint nu.
Jag har fått mitt gamla undergolv behandlat av en firma. Tyvärr blev inte resultatet som jag föreställt mig (färgmässigt så inte pga av dem) och därför ska de en göra en omlackering (som jag får betala för).
Jag har nu bestämt mig för att golvet ska vitlutas och sedan toppas med en naturell hårdvaxolja. För att säkerställa att resultatet blir precis som jag vill ha det så köpte jag hem gammaldags vitlut och OSMO 3062 ofärgad matt för att prova. Jag dränkte brädorna med vitlut och sedan lät jag det torka i 24h. Efter det så gjorde jag såhär:
På första området så följde jag instruktionerna för lutning och försökte få bort all överflödigt damm genom att torrborsta och polera trät med en trasa. Sedan dammsög jag.
På andra området så borstade jag bara lite lätt av dammet och dammsög.
Efter det applicerade OSMO’s hårdvaxolja på båda områdena. Skillnaden mellan område 1 och område 2 är som natt och dag när det var slutbehandlat! Vad har hänt egentligen? Område 1 ser helt missfärgat och onaturligt ut medan område 2 ser perfekt ut, precis som jag vill ha det.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är jag rädd att när golvkillnarna kommer in med sina stora polermaskiner att golvet ska bli som område 1. Missfärgat och konstigt. Jag pratade med dem om det och fick höra en historia om hur olika golv reagerar olika, att man aldrig kan garantera ett slutresultat, att allt kan hända när man jobbar med gamla golv osv. De förklarade att de kommer polera bort all överflödigt damm med en röd polerduk som sitter på en maskin och att ”det blir som det blir”. Han sa ”du har gjort på ett sätt på två brädor, ett annat sätt på de två andra brädorna och vi kommer komma in och göra på ett trjedje sätt”. Det känns inte särskilt betryggande. Kastar jag pengar i sjön? Ska jag bara nöja mig med mitt väldigt vita, ljusa, lite mjölkiga brädgolv som första behandlingen resulterade i? 350 kr/kvm vill de ha för den nya behandlingen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Något annat jag tänker på är att kanske göra jobbet själv för på så sätt kan jag kontrollera slutresultatet. Tror ni det är mycket jobb att ta bort lagret med hårdvaxolja som är lagt nu? Golvet är ju iallafall jämnt och fint nu.
Bump, ingen som vet? Undrar också.
Klicka här för att svara