Hej!

Jag har fått mitt gamla undergolv behandlat av en firma. Tyvärr blev inte resultatet som jag föreställt mig (färgmässigt så inte pga av dem) och därför ska de en göra en omlackering (som jag får betala för).

Jag har nu bestämt mig för att golvet ska vitlutas och sedan toppas med en naturell hårdvaxolja. För att säkerställa att resultatet blir precis som jag vill ha det så köpte jag hem gammaldags vitlut och OSMO 3062 ofärgad matt för att prova. Jag dränkte brädorna med vitlut och sedan lät jag det torka i 24h. Efter det så gjorde jag såhär:

På första området så följde jag instruktionerna för lutning och försökte få bort all överflödigt damm genom att torrborsta och polera trät med en trasa. Sedan dammsög jag.

På andra området så borstade jag bara lite lätt av dammet och dammsög.

Efter det applicerade OSMO’s hårdvaxolja på båda områdena. Skillnaden mellan område 1 och område 2 är som natt och dag när det var slutbehandlat! Vad har hänt egentligen? Område 1 ser helt missfärgat och onaturligt ut medan område 2 ser perfekt ut, precis som jag vill ha det.
Två träplankor märkta 1 och 2 efter att ha behandlats olika med vitlut och hårdvaxolja, där planka 2 har ett ljusare och önskat resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu är jag rädd att när golvkillnarna kommer in med sina stora polermaskiner att golvet ska bli som område 1. Missfärgat och konstigt. Jag pratade med dem om det och fick höra en historia om hur olika golv reagerar olika, att man aldrig kan garantera ett slutresultat, att allt kan hända när man jobbar med gamla golv osv. De förklarade att de kommer polera bort all överflödigt damm med en röd polerduk som sitter på en maskin och att ”det blir som det blir”. Han sa ”du har gjort på ett sätt på två brädor, ett annat sätt på de två andra brädorna och vi kommer komma in och göra på ett trjedje sätt”. Det känns inte särskilt betryggande. Kastar jag pengar i sjön? Ska jag bara nöja mig med mitt väldigt vita, ljusa, lite mjölkiga brädgolv som första behandlingen resulterade i? 350 kr/kvm vill de ha för den nya behandlingen.
Vitlutat trägolv med synliga kvistar och variation i ytbehandlingens resultat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Något annat jag tänker på är att kanske göra jobbet själv för på så sätt kan jag kontrollera slutresultatet. Tror ni det är mycket jobb att ta bort lagret med hårdvaxolja som är lagt nu? Golvet är ju iallafall jämnt och fint nu.

Jag skulle personligen nöjt mig med ditt eget arbete enligt 2) och inte ge någon annan chans att förstöra det ...

• Gilla
MH1001
  • Laddar…
Bumpar tråden för det var ingen som svarade hur det kunde bli sån skillnad.

Mitt blev som Nummer 1 när jag ville ha det som Nummer 2.

Någon som kan svara?

Också nyfiken. Sett många golv som blivit som nr 1 och det känns allts som en hinna som ligger över, man vill skrapa bort. TS hur blev det till slut?

T
Vitlutningen ska ju se ut som bild 1 och så som resultatet blev för TS, skitsnyggt ju!

Nyfiken på hur du gjorde med golvet sen? :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.