Hej!
Jag bor i en äldre lägenhet.
I lägenheten ligger furuplank varvat med fiskbensparkett.
Mitt problem är att huset är satt/snett och golvet knarrar. Jag skulle vilja komma till bukt med detta i och med en större renovering.

Fråga:

1. Kan man ta bort fiskbensparkett- räta upp golvet och lägga tillbaka det sen eller är det onödigt dyrt?

2. Kan man ta bort knarr i befintlig fiskbensparkett utan att riva det?

3. Jag skulle vilja hitta ett företag som kan riva ut mitt gamla golv, räta upp det som är snett och lägga in fiskben i hela lägenheten. Är det någon som har tips på VEM som gör detta billigast? Och hur jag kan tänka för att vara kostandseffektiv? Jag har 140 KVM.

4. Funderar på stengolv(marmor) istället för ekparkett i hall. Mkt dyrare?

Med vänlig hälsning,
Hanna

Mats-S
F HannaLL skrev:
Är det någon som har tips på VEM som gör detta billigast?
nej nej nej :sweat:

Glöm "billigast", du måste få in en riktig hantverkare som kan konsten att lägga om din fiskbensparkett, så att jobbet blir korrekt och snyggt. Och denne hantverkare är garanterat INTE billigast.
Offerter och REFERENSER är ett MÅSTE

Att riva upp och lägga om fiskbensparkett går alldeles utmärkt, men om det ska vara värt att bevara så måste den givetvis vara i bra skick, och gå att slipa om efter läggningen.

Stengolvet kräver betydligt stabilare undergolv än parketten, så du måste ta dit någon som har koll och kan bedöma om det går att göra hos dig.

Rent ekonomiskt tror jag inte att det finns mycket att hämta. Själva staven är en rätt liten del av kostnaden om du lejer någon som lägger fiskben, slipar och behandlar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.