Hej!

Är i tagen att sälja lägenheten, och försökte i ett hjärnsläpp få bort några repor i golvet. Lyckades tyvärr gnugga bort ytbehandlingen på golvet just där också, vilket gör att jag nu har två ”gula” fläckar k golvet.

Då lägenheten köptes sades det att det var vitsåpat askgolv, men ju mer jag forskar i det desto mer verkar det vara ett vitlackat golv.

Har någon av er idéer eller tips på hur jag punktvis kan få till golvet så att bli mer vitt, utan att givet bis sticka ut för mycket åt andra hållet?
 
  • Vitlackat trägolv med synliga repor och två gula fläckar där ytbehandlingen är borta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med två missfärgade fläckar efter att ytbehandlingen gnuggats bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Lack kan man inte gnugga bort för det är ju som en ofärgad målarfärg så mycket troligare att det är vitsåpat. Det är dock möjligt att golvet är behandlat med vitpigmenterad hårdvaxolja för det är ju mycket vanligare än vitsåpade askgolv.

Min gissning är att det blir bäst att vitsåpa hela golvet (efter rengöring) för att få så jämn färg som möjligt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Lack kan man inte gnugga bort för det är ju som en ofärgad målarfärg så mycket troligare att det är vitsåpat. Det är dock möjligt att golvet är behandlat med vitpigmenterad hårdvaxolja för det är ju mycket vanligare än vitsåpade askgolv.

Min gissning är att det blir bäst att vitsåpa hela golvet (efter rengöring) för att få så jämn färg som möjligt.
Beroende på hur man gnuggar är det ju såklart möjligt att gnugga bort lack, gissar att det användes typ VIM eller något med slipmedel?
Jag tänker tvärt om mot din slutsats, hårdvaxolja och vitsåpa borde snarare vara svårare att gnugga bort eftersom färgen tränger in mer. Medan lack bara lägger sig på ytan.
Tyvärr ingen lösning på grundproblemet dock.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Lack kan man inte gnugga bort för det är ju som en ofärgad målarfärg så mycket troligare att det är vitsåpat. Det är dock möjligt att golvet är behandlat med vitpigmenterad hårdvaxolja för det är ju mycket vanligare än vitsåpade askgolv.

Min gissning är att det blir bäst att vitsåpa hela golvet (efter rengöring) för att få så jämn färg som möjligt.
Nja, det beror ju på vad du skrubbar med. Används en grön svamp med stålull, eller ett skurmedel som Jiff så går det definitivt att skrubba bort lacken, jag hat gjort det själv när jag skrubbade bort färgmärken från ett golv.

Jag tycker det ser ut som lack eller hårdvaxolja (skillnaden mellan dem är ganska liten), inte vitsåpa.

Men, du kan enkelt testa om det är vitsåpa genom att väta ytan. Om vattnet tränger ner och fuktar ytan så att det blir en färgförändring, som går tillbaka när det torkar, är det troligen vitsåpa. Om vattnet ligger på ytan och bara tränger ner fläckvis vid repor eller där du skrubbat är det lack eller vax.

Om det är vitsåpa har du tur, då är det bara att lägga på mer koncentrerat (för förstabehandling) på det slitna. Och sen normal dosering på hela golvet.

Om det är vax eller lack är det svårare om du inte vill lacka om hela golvet, eftersom det blir svårt att matcha färg och glans om du lägger på det på bara de fläckarna.

Jag tror det bästa du kan göra är att köpa lite vittonat hårdvax och lägga på fläcken i tunna lager tills du kommer så nära det övriga golvet i glas som du kan. Tänk inte mer på det sen, troligen inget som folk kommer fästa sig vid på visning i vilket fall.
 
BirgitS
P pjkw skrev:
Beroende på hur man gnuggar är det ju såklart möjligt att gnugga bort lack, gissar att det användes typ VIM eller något med slipmedel?
H hapazard skrev:
Nja, det beror ju på vad du skrubbar med. Används en grön svamp med stålull, eller ett skurmedel som Jiff så går det definitivt att skrubba bort lacken, jag hat gjort det själv när jag skrubbade bort färgmärken från ett golv.
Tydligen är det så att ordet "gnugga" betyder olika saker för oss. För mig är gnugga något man gör med en trasa eller liknande mjukt material. När det gäller att använda stålull eller annat slipande så skulle jag inte använda ordet gnugga.

Vi får väl hoppas att TS återkommer och berättar lite mer om vad som egentligen gjordes.
 
Hej på er! Och tack för svaren.

Jag använde en ”fläcksuddare”/mirakelsvamp som ju är väldigt finkornigt slipande. Jag gnuggade inte överdrivet mycket, men uppenbarligen tillräckligt för att få bort ett övre lager av ytbehandling.

Jag har lagt på vitpigmenterad såpa och låtit det torka in, för att sedan ta bort det överflödiga som är torkat. Detta har jag upprepat några gånger. Upplever att det blir ett tunt lager av pigment på fläckarna som jämnar ut dem något. Jag tänker nog upprepa detta ett par gånger till, för att sedan köra vitsåpa på hela golvet för att ytfinishen ska bli jämn över hela golvet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Lägg dit en matta så får vi snart en ny tråd om dolda fel! :cool:




OBS ETT SKÄMT!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.