Jag har renoverat trappan hemma. Jag slet bort den gamla nålfiltsmattan och målade trappan vit. Nu har jag köpt ny nålfiltsmatta som jag vill sätta dit. Frågan är om jag ska limma eller tejpa dit bitarna (84,5x22,5 cm)?

Antar att är bäst att använda en vanlig mattkniv när jag skär bitarna?

Jag tejpade min och den sitter asbra.
Köpte en trappkompass och måttade stegen, ritade sedan av dem på papp och testade så dem passade bra.
Sedan ritade ja av dem på mattan och skar.
Min matta är viken under steget så där har ja satt en kvartsstav.

Jag tejpade med dubbelhäftande tejp. Borde ha använt ännu mer tejp, för när man dammsuger så lyfter mattan lite på en del ställen. Mycket tejp är mitt råd alltså.

• Gilla
Wooe
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Jag tejpade med dubbelhäftande tejp. Borde ha använt ännu mer tejp, för när man dammsuger så lyfter mattan lite på en del ställen. Mycket tejp är mitt råd alltså.
Kanske säkrare och enklare att limma då. Och kanske billigare än så mycket tejp.

Lutar åt lim tror jag. Antar att det är kontaktlim i så fall?

Jag hade nog i första hand föredragit golvlim.
Kontaktlim hugger ju direkt, och är väldigt svår att "efterjustera".
Men det beror ju också på hur komplicerade former mattan skall gå i, t.ex. runt framkanterna.
Ibland kan nog kontaktlim vara att föredra. Och så luktar det gott också :)

Vad körde du för nålfiltsmatta? Länk?

• Gilla
Jakobiman
  • Laddar…
R Rooney skrev:
[länk]

Limmar för fullt hemma nu. :)
gammal tråd men hade gärna sett en uppdatering på hur det blev? Vad för lim använde du tillslut?

Byggtrixx Byggtrixx skrev:
gammal tråd men hade gärna sett en uppdatering på hur det blev? Vad för lim använde du tillslut?
Jag använde kontaktlim på burk och det blev superbra. Jag njuter fortfarande av varje steg när jag går i trappen.

• Gilla
rosa4567
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.