Ska renovera källaren i vårt suterränghus och avser att lägga in en heltäckningsmatta i ett av rummen. Jag har förstått att det finns mattor som andas, och en del återförsäljare hävdar att deras mattor kan läggas direkt på betonggolvet. Har inte rivit upp det befintliga parkettgolvet ännu, men det finns inga indikationer på fuktproblematik. TIll saken hör att det i det aktuella rummet tidigare uppmättes något för höga radonvärden. Detta är dock åtgärdat med radonsug. En variant skulle vara att lägga ett mekaniskt ventilerat golv, men undviker det helst. Kan man verkligen lägga heltäckningsmatta direkt på betonggolvet, är det helt ok? Om inte, vad ska man lägga emellan? Ska vi överväga att lägga någon typ av radonmatta under, om det finns någon sådan produkt?
Tacksam för all input!