Jag hjälper ett ungt par som köpt hus från 1920-talet. I vardagsrummet finns ett parkettgolv som ligger på masonit på linoleummatta på undergolv av plank (furu eller gran). Nu vill de ta bort parketten mm och slipa och olja undergolvet. Men det är inte så fint, så ett alternativ är att lägga ett nytt plankgolv (furu eller gran) ovanpå undergolvet. Kruxet är bara att undergolvsplankorna ligger "på längden" i rummet, precis som det är naturligt att lägga de nya golvrbrädorna. Totalt bör man nog inte bygga mer än ca 25 mm från undergolvsplankorna. Är det någon som har förslag på hur man löser detta?
 
J
Q qwarty skrev:
Jag hjälper ett ungt par som köpt hus från 1920-talet. I vardagsrummet finns ett parkettgolv som ligger på masonit på linoleummatta på undergolv av plank (furu eller gran). Nu vill de ta bort parketten mm och slipa och olja undergolvet. Men det är inte så fint, så ett alternativ är att lägga ett nytt plankgolv (furu eller gran) ovanpå undergolvet. Kruxet är bara att undergolvsplankorna ligger "på längden" i rummet, precis som det är naturligt att lägga de nya golvrbrädorna. Totalt bör man nog inte bygga mer än ca 25 mm från undergolvsplankorna. Är det någon som har förslag på hur man löser detta?
Lyfter originalgolvet och lägger nytt massivträgolv? Det är ju lite jobb men blir ju bäst resultat. Men man slås av hur bra virke gammalt golv har mot nytt golvvirke, även om man köper dyrt. Jag la ett nytt golv och sparade nog av det jag lyfte för att komplettera och lägga om halva golvet i ett annat rum (då det var samma sorts grangolv). Fast det var rätt mycket spikmärken och ojämnt så efter lite hyvling (med både elhyvel och vanlig hyvel) och slipning med liten handmaskin och därefter såpskurat så ser det fräscht men gammalt ut. Hade man lagt om hela och slipat hade det sett perfekt ut, men jag tyckte av olika skäl det blev bättre lite patinerat. Ta inte för tunt plank bara!

Och överväg såpskurat mot oljat, jag har hårdvax-vitpgigment-oljat på mitt nya golv och det är fortfarande lättskött men börjar inse att det inte är så lätt att hålla det fint nästa gång man ska behandla det.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.