A ArneTW skrev:
Kommer du åt att inspektera hur det ser ut underifrån?

Finns ju en risk att svackor är symptom på nåt allvarligare som borde undersökas/åtgärdas.

/ATW
Ja till stor del ser jag under då det är krypgrund, sättningen är pågrund av en tillbyggnad för 30 år sen. Bjälkarna och så ser bra ut.

Men om jag limspikar på masonit med den ruggiga sidan upp sen primar den, kan det gå?

M Makethemsuffer skrev:
Men om jag limspikar på masonit med den ruggiga sidan upp sen primar den, kan det gå?
Vad skulle det hjälpa?
Förstår faktiskt inte vad folk är rädda för i det här fallet:thinking:
Spacklet kommer knappast lossna av sig själv och bli till sand.
På sin höjd får du hårfina sprickor.

Peter2400 Peter2400 skrev:
Vad skulle det hjälpa?
Förstår faktiskt inte vad folk är rädda för i det här fallet:thinking:
Spacklet kommer knappast lossna av sig själv och bli till sand.
På sin höjd får du hårfina sprickor.
Jag vet faktiskt inte, det känns som att jag har läst 100 olika motstridiga åsikter om vad man kan och inte flytspackla på. Jag är helt novis och har aldrig gjort det innan, därför jag är osäker. Dock har jag ju sett dina resultat Peter och den blev ju kanon!

M Makethemsuffer skrev:
Jag vet faktiskt inte, det känns som att jag har läst 100 olika motstridiga åsikter om vad man kan och inte flytspackla på. Jag är helt novis och har aldrig gjort det innan, därför jag är osäker. Dock har jag ju sett dina resultat Peter och den blev ju kanon!
Ja precis, det viktigaste och svåraste är att få flytspacklet helt jämnt.
Inte så svårt om man gjort det förut, men det går helt klart att misslyckas med:)

T
Du kan flytspackla direkt på råsponten men jag hade först använt ett handspackel och spacklat över alla springor i golvet, alltså spackla över hela golvet istället för varje springa, samt dra latex längs väggarna för flytspackel har en förmåga att leta sig in i minsta lilla hål.

M Makethemsuffer skrev:
Kanske dags att ringa och fråga vad spackeltillverkaren säger?
Man kan kakla på ytterpanel också....

Frågan är ig inte om det går, för det gör det, utan att välja rätt sorts spackel!
Jag skulle def välja ngn av dom bättre tillverkarna, som t,ex Ardex eller Scönox med flera.
Ring till deras support, så får du tips och råd, för det är bara dom som kan svara 100% på dina frågor!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.