Hej! Vill gärna få lite tankehjälp här ...
Vi har anlitat en välrenommerad firma för att gjuta ett golv på källarplan, där det tidigare var trägolv i dåligt skick. Gick noggrant igenom alla moment: EPS-betong, elslingor, flytspackel, klinker samt fogningen. Golvet skulle i färdigt skick ha samma nivå som trägolvet hade, för att det övergick till golvet i intilliggande rum. Chefen för firman var på plats och såg vad som skulle förberedas etc. Följande hände:
1/ En kille, K, från firman kom enligt plan och lade EPS-betong
2/ Elektriker kom dagen efter och lade elslingor
3/ ”K” kom nästkommande dag, med en medhjälpare och hällde över flytspackel
4/ Denna dag, dag 4, skulle enligt plan börja läggas klinker, men det visade sig att flytspacklet inte gick upp i nivå vid övergången till intilliggande rum. ”K” hade talat med chefen om detta och det bestämdes att hälla på mer flytspackel, vilket gjordes. När det var stelnat började klinker läggas. Sedan hände följande:

- när allt klinker var lagt, visade det sig att det blivit en svacka i golvnivån, där det lagts mer flytspackel, alltså övergången var inte i nivå. När jag påpekade detta, kunde ”K” hålla med om detta och ville lägga om sista biten klinker. Dessa klinkerplattor kunde tas upp och skrapas rena. ”K” skrapade bort fix för att sedan kunna lägga nytt. Då hände följande:

- ”K” skadar en elslinga!!! Han ringer sin chef och därefter elektrikern, som genast kommer samt sedan i sin tur kontaktar sin leverantör. Det blir bestämt att leverantören skall skicka en reparationssats och elslingan skall därmed vara helt OK och garanti gälla.

- elektrikern kommer och lagar elslingan och ”K” lägger ner flytspackel där det blivit en svacka i golvnivån

- nästa steg var att färdigställa arbetet och väldigt viktigt var ju då att se att golvnivån verkligen var OK. Med mätning med vattenpass visar det sig att mer spackel behövs för att nivån skall vara OK. ”K” tätar med silikon och mäter etc samt fyller på med ytterligare två säckar flytspackel, som skulle stelna ordentligt. Där är vi nu och golvet blir säkert mycket snyggt när resterande klinkers kan läggas tillbaka. Dessvärre blev ”K” därefter sjuk och arbetet har stått stilla ett par dagar. Jag har hunnit tänka massor ...

Fråga:
Hur bör jag som uppdragsgivare agera? Är allt OK i och med att vi får garanti från elektriker och firman som gjutit? Vi har fast pris från firman samt elektrikern. Bör man ändå reklamera på något sätt gentemot firman, där ”K” uppenbarligen gjort felbedömningar? Nu i efterhand kan jag förstå vad som kunde gjorts annorlunda från början, men det skall väl en professionell firma veta??

- Är väldigt tacksam för åsikter i detta ärende. Det känns jobbigt ...
Med vänlig hälsning,
”Kyrkvägen”
 
De åtgärdar ju felen?

Vad är problemet?

Vad ska du reklamera?

Edit: den exakta mängden spackel som går åt kan man omöjligt veta, man kan inte mäta mer än ungefär..
 
Karlia
Så här långt låter det som att hantverkarna vill lämna efter sig ett bra jobb. Tråkigt för dig att det drar ut på tiden men ibland kan saker gå fel. Så länge slutresultatet blir bra kan du nog inte göra så mycket.
 
Violina Violina skrev:
De åtgärdar ju felen?

Vad är problemet?

Vad ska du reklamera?

Edit: den exakta mängden spackel som går åt kan man omöjligt veta, man kan inte mäta mer än ungefär..
Vem är ”Edit”? Förstår vad gäller mängd spackel. Tänker att det skulle ha tätats mer, för att spacklet inte skall ”rinna undan”. Eller?
Tack, Violina, jag vill ju också att det skall vara OK, men vill få hjälp att tänka, när det nu inte gick enligt plan riktigt ...
 
Karlia Karlia skrev:
Så här långt låter det som att hantverkarna vill lämna efter sig ett bra jobb. Tråkigt för dig att det drar ut på tiden men ibland kan saker gå fel. Så länge slutresultatet blir bra kan du nog inte göra så mycket.
Tack, Karlia, för din åsikt. Det viktiga är ju förstås att det blir bra till slut.
 
K Kyrkvägen skrev:
Vem är ”Edit”? Förstår vad gäller mängd spackel. Tänker att det skulle ha tätats mer, för att spacklet inte skall ”rinna undan”. Eller?
Tack, Violina, jag vill ju också att det skall vara OK, men vill få hjälp att tänka, när det nu inte gick enligt plan riktigt ...
Edit (på engelska) eftersom jag tryckte på redigera..

Nä, men marken är ju sällan helt jämn, och i större gropar (som man kanske inte ser med blotta ögat) sväljer mycket spackel.. Sen har de kanske tätat dåligt i dörrhålet mot det andra rummet (som då gjort att spacklet runnit iväg)

Men reklamera kan du ju inte göra förrän slutresultatet är undermåligt..

Att jobbet inte gick helt som tänkt är inget skäl för reklamation..
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Det är många här som visar bilder på ett dåligt utfört jobb där det sedan blir konflikt med utföraren, därav min synpunkt. Att du har hantverkare som vill ställa allt till rätta låter bra. Alla kan bli sjuka, sånt går inte att göra något åt.

(Edit betyder editera - här när någon gör ett tillägg till det den skrivit. Jag gör det ofta för att korrigera slarvfel jag inte ser förrän det jag skrivit publicerats)
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Det är många här som visar bilder på ett dåligt utfört jobb där det sedan blir konflikt med utföraren, därav min synpunkt. Att du har hantverkare som vill ställa allt till rätta låter bra. Alla kan bli sjuka, sånt går inte att göra något åt.
Tack, jag tar till mig det ni säger ...
(Edit betyder editera - här när någon gör ett tillägg till det den skrivit. Jag gör det ofta för att korrigera slarvfel jag inte ser förrän det jag skrivit publicerats)
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.