Jag är inte så erfaren när det gäller golvläggning, så vill be om lite tips och råd.

Under en kommande köksrenovering ska jag att ta bort korkmattan och lägga ett nytt flytande golv och klurar på snygga och smarta lösningar vid dörröppningarna. Golvet blir förmodligen ett "Marmoelum Click" med rekommenderad rörelsefog på 10 mm runtom.

Dörröppning 1
Korkgolv möter trätröskel vid dörröppning, röd markerad rörelsefog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1. I den ena öppningen finns en falsad tröskel. Velar om jag ska fräscha upp och behålla den, eller lägga en ny.

A. Om den får sitta kvar, hur får jag då till en snygg och bra övergång? Nivåskillnaden mellan nya golvet och lägre delen av tröskeln blir i så fall obefintlig, högst 1-2 mm. Är det en tunn skarvlist som gäller?

B. Om jag tar bort nuvarande tröskel, feinar i dörrkarmen och låter golvet löpa en bit under den nya tröskeln, kan då jag vara säker på att rörelsefogen täcks av foder, karm och tröskel? Undrar om den kommer att synas i det lilla "hörnet" som jag har markerat i bilden. Vad gör jag om rörelsefogen blottas där?

Dörröppning 2
Dörröppning med två typer av golv, mörkt laminat och ljus kork, separerade av en tröskel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2. Den andra öppningen saknar tröskel. Skillnaden i höjd mellan golven lär bli ungefär 10 mm. Här tänker därför jag en nivålist (i metall?) som från nya golvet och upp mellan dörrfodren och vidare in på parkettgolvet. Är det bästa lösningen eller finns det andra alternativ?

Vore kul om jag fick se bilder från er som gjort liknande grejer!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.