Hej

Har försökt söka, men inte hittat någon med samma problem som jag.

Har införskaffat ett radhus och håller på med en del renoveringar.
Har nu kommit till hallen där vi tänkt lägga golvvärme samt klinker vid entré (5 av 22m2, laminat på övriga ytor).

Huset är byggt -71 med lättbetongbjälklag och krypgrund.
Nuvarande golv är uppbyggt av lättbetong (250 mm), ångspärr, asfaboard, masonite, samt plastmatta.

Nu till mina funderingar:
Av Törefors golvvärme har jag fått en offert med förläggning i golvspån.
Jag antar att jag kan lägga golvspånet flytande på ångspärren (bör jag limma skivorna till varandra?, bör jag även fästa dem i golvet på något sätt?, i så fall hur?), men hur gör jag sen?

I Ardex:s Fickfakta #7 står det om S 48 (sid 35):
Klarar plattsättning på "nygjuten" betong (28 dagar) utan plattsläpp och på golvspånskiva c/c 300.
Då jag har ett bärande lättbetongbjälklag under så borde väl min konstruktion vara minst lika styv som c/c 300, men vad tycker det om flytande spån?

Eventuellt kan jag väl givetvis limma på en gipsskiva, men jag vill helst ha så låg skarv som möjligt mellan klinker och laminat.

Jag har även kikat lite på Roth:S Compactsystem, men är osäker på om det går att fästa det direkt på lättbetongen.
Om det går, hur gör jag i så fall med ångspärren?

Min lokala klinkersbutik tyckte att jag skulle lägga två plastfolier på varandra och sedan gjuta in golvvärmen i 45 mm snabbbetong. Detta på grund av att flytspackel skulle bryta sönder lättbetongen, vilket alltså även Roths system torde göra...

Att gjuta en ny platta på 45 mm känns som total overkill, men de skulle förstås få sälja mycket betong...

Hoppas på mer objektiva svar från forumet!

Bump!

Ingen?

Kommer i vart fall köra på det flytande golvet med gipsskiva hellimmad just där jag lägger klinker.
Kommer visserligen ge ett steg på cirka 15-20mm i skarven, men det får jag leva med...

Får se om några år om jag gör rätt!

Nu när det har gått några år är jag nyfiken på resultatet. :) Står inför samma beslut själv, velar mellan golvspån, eps eller flytspackel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.