Jag ska försöka göra en lång historia kort.

Vi ska göra om ett tvättrum till ett sovrum.

Runt en golvbrunn har klinker rest sig och spruckit. Kontaktade försäkringsbolaget som mätte och konstaterade att det var fukt drygt 2 meter från golvbrunnen och att klinker måste bilas bort och låta det torka upp. Vi hade tänkt flytspackla på klinker då det ligger golvvärme under.

Jag har börjat vila bort klinker och man ser att det är fuktigt närmast golvbrunnen, men längre bort ser det torrt ut.

Mina frågor:

1 Kan han fått felaktiga utslag av någon anledning?

2 Kan det vara så att fukten ligger under fuktspärren och det är därför jag inte ser eller känner att det verkar fuktigt.

3 Kan det gröna vara fuktspärr? Det ligger sådan över hela golvet men den är garanterat inte rätt fäst i golvbrunnen. Om det är en fuktspärr vill säga.

Tusen tack för hjälpen!

• Nerpilat klinkergolv med synlig fukt nära en golvbrunn och potentiell fuktspärr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis bortmejslad klinker på ett golv med synlig grön fuktspärr och indikationer på fuktproblem.
    Skapa konto
Nej -JA-JA! Ser ut som grovt felbyggt, upp med hela skiten och gör rätt från början. Borde gå utan att skada golvvärmen.

janwide
Jag håller med föregående. Bort med klinkern. Om golvvärmen är fungerar det är ju ett utmärkt sätt att snabba på torkningen. En fuktmätare går ju att låna eller hyra så att ni ser när det har torkat ut.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej -JA-JA! Ser ut som grovt felbyggt, upp med hela skiten och gör rätt från början. Borde gå utan att skada golvvärmen.
Stort tack! Bilar vidare i morgon! Ja det ser konstigt ut hur man lagt fuktspärren.

janwide janwide skrev:
Jag håller med föregående. Bort med klinkern. Om golvvärmen är fungerar det är ju ett utmärkt sätt att snabba på torkningen. En fuktmätare går ju att låna eller hyra så att ni ser när det har torkat ut.
Ja exakt, när jag bilat bort allt ska jag dra igång den och sätta i en luftavfuktare så får vi se. Försäkringsbolaget kanske kan komma förbi och mäta igen, ska kolla med honom.

janwide janwide skrev:
En tanke slog mig…om det är fukt under fuktspärren, kommer den verkligen att torka upp? Kommer inte fuktspärren hålla den nere? Kanske borde skära hål i den lite här och där. Har bilat bort mer än vad som syns på bilderna men den ligger oftast kvar. Sitter fast bra i underlaget.

janwide
Jo, det har du rätt i. Ser ut att vara målad spärr. Det kanske funkar att köra med en slipskiva. Jag skulle nog försöka få bort hela så att flytspacklet garanterat fäster bra.

Det blev så att jag bilade bort både klinker och golvvärme och hela rubbet, ner till betongen.

Gick bara fint. Betongen kändes torr, men jag satte i alla fall in en luftavfuktare som får gå några dagar och sedan ska jag hyra en fuktmätare och kolla.

Tack för hjälpen så här långt!

• Renoveringsprojekt: blottlagd betonggolv efter borttagning av klinker och golvvärme, med väggfragment och avfuktare.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.