Jag ska försöka göra en lång historia kort.
Vi ska göra om ett tvättrum till ett sovrum.
Runt en golvbrunn har klinker rest sig och spruckit. Kontaktade försäkringsbolaget som mätte och konstaterade att det var fukt drygt 2 meter från golvbrunnen och att klinker måste bilas bort och låta det torka upp. Vi hade tänkt flytspackla på klinker då det ligger golvvärme under.
Jag har börjat vila bort klinker och man ser att det är fuktigt närmast golvbrunnen, men längre bort ser det torrt ut.
Mina frågor:
1 Kan han fått felaktiga utslag av någon anledning?
2 Kan det vara så att fukten ligger under fuktspärren och det är därför jag inte ser eller känner att det verkar fuktigt.
3 Kan det gröna vara fuktspärr? Det ligger sådan över hela golvet men den är garanterat inte rätt fäst i golvbrunnen. Om det är en fuktspärr vill säga.
Tusen tack för hjälpen!
Vi ska göra om ett tvättrum till ett sovrum.
Runt en golvbrunn har klinker rest sig och spruckit. Kontaktade försäkringsbolaget som mätte och konstaterade att det var fukt drygt 2 meter från golvbrunnen och att klinker måste bilas bort och låta det torka upp. Vi hade tänkt flytspackla på klinker då det ligger golvvärme under.
Jag har börjat vila bort klinker och man ser att det är fuktigt närmast golvbrunnen, men längre bort ser det torrt ut.
Mina frågor:
1 Kan han fått felaktiga utslag av någon anledning?
2 Kan det vara så att fukten ligger under fuktspärren och det är därför jag inte ser eller känner att det verkar fuktigt.
3 Kan det gröna vara fuktspärr? Det ligger sådan över hela golvet men den är garanterat inte rätt fäst i golvbrunnen. Om det är en fuktspärr vill säga.
Tusen tack för hjälpen!
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Ja exakt, när jag bilat bort allt ska jag dra igång den och sätta i en luftavfuktare så får vi se. Försäkringsbolaget kanske kan komma förbi och mäta igen, ska kolla med honom.janwide skrev:
En tanke slog mig…om det är fukt under fuktspärren, kommer den verkligen att torka upp? Kommer inte fuktspärren hålla den nere? Kanske borde skära hål i den lite här och där. Har bilat bort mer än vad som syns på bilderna men den ligger oftast kvar. Sitter fast bra i underlaget.janwide skrev:
Det blev så att jag bilade bort både klinker och golvvärme och hela rubbet, ner till betongen.
Gick bara fint. Betongen kändes torr, men jag satte i alla fall in en luftavfuktare som får gå några dagar och sedan ska jag hyra en fuktmätare och kolla.
Tack för hjälpen så här långt!
Gick bara fint. Betongen kändes torr, men jag satte i alla fall in en luftavfuktare som får gå några dagar och sedan ska jag hyra en fuktmätare och kolla.
Tack för hjälpen så här långt!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden